۹ فواید چشمگیر کلرلا برای سلامتی


روی اسپیرولینا حرکت کنید، یک جلبک جدید در شهر وجود دارد – کلرلا. این جلبک با مواد مغذی متراکم به دلیل فواید سلامتی خود مورد توجه قرار گرفته است.

علاوه بر این، به عنوان یک مکمل، در بهبود سطح کلسترول و دفع سموم از بدن نویدبخش است.

این مقاله همه آنچه را که باید در مورد کلرلا بدانید، از جمله چیستی آن، تحقیقات پشت ادعاهای سلامتی آن و نحوه مصرف آن به عنوان مکمل به شما می گوید.

کلرلا یک جلبک تک سلولی و سبز آب شیرین است ( ۱ ).

بیش از ۳۰ گونه مختلف وجود دارد، اما دو نوع – Chlorella vulgaris و Chlorella pyrenoidosa – بیشتر در تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرند ( ۲ ).

از آنجایی که کلرلا دیواره سلولی سختی دارد که انسان قادر به هضم آن نیست، باید آن را به عنوان مکمل مصرف کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید ( ۳ ).

این به صورت کپسول، قرص، پودر و عصاره موجود است ( ۳ ).

کلرلا علاوه بر استفاده به عنوان یک مکمل غذایی، به عنوان سوخت بیودیزل نیز استفاده می شود ( ۴ ).

جالب توجه است، مطالعات نشان می دهد که می تواند مزایای سلامتی زیادی داشته باشد. در اینجا ۹ مورد از آنها وجود دارد.

مشخصات غذایی چشمگیر کلرلا باعث شده است که برخی آن را یک “غذای فوق العاده” بنامند. در حالی که محتوای دقیق مواد مغذی آن به شرایط رشد، گونه های مورد استفاده و نحوه پردازش مکمل ها بستگی دارد، واضح است که چندین ماده مغذی مفید را در خود جای داده است.

آنها عبارتند از:

  • پروتئین: کلرلا ۵۰ تا ۶۰ درصد پروتئین است. علاوه بر این، این یک منبع پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام نه اسید آمینه ضروری است ( ۳ ، ۵ ).
  • ویتامین B12: برخی از انواع کلرلا نیز ممکن است حاوی ویتامین B12 باشند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است ( ۶ ).
  • آهن و ویتامین C: کلرلا می تواند منبع خوبی از آهن باشد. بسته به مکمل، ممکن است ۶ تا ۴۰ درصد از نیاز روزانه شما را تامین کند. همچنین منبع عالی ویتامین C است که به جذب آهن کمک می کند ( ۱ ، ۳ ، ۷ ).
  • سایر آنتی اکسیدان ها: این سلول های سبز کوچک طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها را فراهم می کنند ( ۱ ، ۳ ).
  • سایر ویتامین ها و مواد معدنی: کلرلا مقادیر کمی منیزیم، روی، مس، پتاسیم، کلسیم، اسید فولیک و سایر ویتامین های B را فراهم می کند ( ۱ ، ۳ ، ۸ ).
  • امگا ۳: مانند سایر جلبک ها، کلرلا نیز حاوی مقداری امگا ۳ است. فقط ۳ گرم کلرلا ۱۰۰ میلی گرم امگا ۳ را به بدن می رساند ( ۸ ).
  • فیبر: در مقادیر زیاد، کلرلا می تواند منبع خوبی از فیبر باشد. با این حال، بیشتر مکمل ها حتی ۱ گرم فیبر در هر دوز را ارائه نمی کنند ( ۱ ، ۸ ).

خلاصه:

کلرلا حاوی بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و چربی های امگا ۳ است. مقادیر دقیق ممکن است در بین برندها متفاوت باشد.

کلرلا به دلیل توانایی خود در کمک به سم زدایی بدن، سر و صدای زیادی پیدا کرده است. در واقع، مطالعات حیوانی نشان می دهد که در کمک به حذف فلزات سنگین و سایر ترکیبات مضر از بدن موثر است ( ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ ).

فلزات سنگین شامل عناصری هستند که در مقادیر کم ضروری هستند، مانند آهن و مس، اما این فلزات و سایر فلزات سنگین مانند کادمیوم و سرب می توانند در مقادیر بیشتر سمی باشند.

در حالی که افراد به ندرت سطوح خطرناکی از فلزات سنگین را در سیستم خود داشته باشند، افراد می توانند از طریق آلودگی یا مشاغل خاصی مانند معدنکاری در معرض فلزات سنگین قرار گیرند ( ۱۲ ).

در حیوانات، جلبک ها، از جمله کلرلا، سمیت فلزات سنگین کبد، مغز و کلیه ها را تضعیف می کنند ( ۱۳ ).

علاوه بر این، نشان داده شده است که کلرلا به کاهش میزان سایر مواد شیمیایی مضری که گاهی در غذا یافت می شود کمک می کند. یکی از اینها دیوکسین است، یک مختل کننده هورمونی که می تواند حیوانات را در منابع غذایی آلوده کند ( ۱۴ ، ۱۵ ).

بر اساس این شواهد، به نظر می رسد که کلرلا می تواند به افزایش توانایی طبیعی بدن برای پاکسازی سموم کمک کند.

خلاصه:

کلرلا ممکن است با اتصال به فلزات سنگین و سایر سموم به سم زدایی بدن کمک کند.

سیستم ایمنی شما با مبارزه با عفونت ها به حفظ سلامتی شما کمک می کند.

این یک سیستم پیچیده است که از مکانیسم‌ها و سلول‌های متعددی تشکیل شده است که وقتی مهاجمی وارد بدن شما می‌شود، وارد دنده می‌شوند.

مشخص شده است که کلرلا در مطالعات حیوانی و انسانی پاسخ ایمنی را تقویت می کند، اگرچه شواهد تا کنون محدود است.

در یک مطالعه کوچک، مردان هنگام مصرف کلرلا نسبت به زمانی که دارونما مصرف می کردند، آنتی بادی بیشتری تولید کردند. آنتی بادی ها به مبارزه با مهاجمان خارجی در بدن شما کمک می کنند، به این معنی که این یافته کاملا امیدوارکننده است ( ۱۶ ).

در یک مطالعه کوچک دیگر هشت هفته ای، بزرگسالان سالمی که کلرلا مصرف کردند نشانگرهای افزایش فعالیت ایمنی را نشان دادند ( ۱۷ ).

با این وجود، یافته‌ها متفاوت بوده‌اند، با برخی از مطالعات که تأثیر کمی یا بدون آن را نشان می‌دهند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مکمل های کلرلا عملکرد ایمنی را در شرکت کنندگان ۵۰ تا ۵۵ ساله افزایش می دهد، اما نه در افراد بالای ۵۵ سال ( ۱۸ ).

بنابراین ممکن است کلرلا در برخی از جمعیت ها و گروه های سنی اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی داشته باشد، اما نه در همه. مطالعات بیشتر و در مقیاس بزرگتر مورد نیاز است.

خلاصه:

کلرلا ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را با افزایش فعالیت بخش‌های مختلف سیستم ایمنی تقویت کند.

چندین مطالعه نشان داده اند که مکمل های کلرلا ممکن است به کاهش کلسترول کمک کنند ( ۵ ، ۱۹ ، ۲۰ ).

به طور خاص، چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف روزانه ۵ تا ۱۰ گرم کلرلا، کلسترول تام و LDL و تری گلیسیرید را در افراد مبتلا به فشار خون بالا و/یا کلسترول کمی بالا کاهش می دهد ( ۵ ، ۱۹ ).

محتوای کلرلا در موارد زیر ممکن است به بهبود سطح چربی خون کمک کند:

  • نیاسین: ویتامین AB شناخته شده برای کاهش کلسترول ( ۱ ، ۲۱).
  • فیبر: یک عامل کاهش دهنده کلسترول ( ۱ ، ۲۲ ).
  • کاروتنوئیدها: نشان داده شده است که به طور طبیعی کلسترول را کاهش می دهند ( ۱۹ ، ۲۳ ، ۲۴ ).
  • آنتی اکسیدان ها: کمک به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL، که به بیماری قلبی کمک می کند ( ۲۵ ).

خلاصه:

مواد مغذی موجود در کلرلا، از جمله نیاسین، فیبر، کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش سطح کلسترول شما کمک کند.

کلرلا حاوی چندین ترکیب است که آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شوند، از جمله کلروفیل، ویتامین C، بتاکاروتن، لیکوپن و لوتئین ( ۲۶ ).

این آنتی اکسیدان ها می توانند به مبارزه با بسیاری از بیماری های مزمن کمک کنند ( ۲۶ ).

به نظر می رسد برخی از این آنتی اکسیدان ها تولید محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته (AGEs) را کاهش می دهند، که باعث بسیاری از عوارض دیابت می شود ( ۱ ، ۲۷ ).

در حیوانات و مطالعات آزمایشگاهی، کلرلا در روند پیری ژن ها اختلال ایجاد کرده است ( ۱ ، ۲۸ ).

همچنین، یک مطالعه انسانی نشان داد که مکمل‌های کلرلا سطوح آنتی‌اکسیدانی را در افراد سیگاری مزمن، جمعیتی در معرض خطر آسیب اکسیداتیو افزایش می‌دهد ( ۲۹ ، ۳۰ ).

اگرچه بسیاری از این تحقیقات امیدوارکننده است، اما هنوز مقدماتی است.

خلاصه:

محتوای آنتی اکسیدانی کلرلا ممکن است محافظت در برابر بیماری های مزمن را فراهم کند، اما مطالعات انسانی بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

مکمل های کلرلا می توانند به ارتقای سلامت قلب و کلیه کمک کنند، که برای فشار خون طبیعی ضروری است.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به فشار خون خفیف به مدت ۱۲ هفته روزانه چهار گرم کلرلا مصرف کردند.

در پایان، این افراد فشار خون پایین تری نسبت به شرکت کنندگانی که دارونما مصرف کردند داشتند ( ۳۱ ).

مطالعه کوچک دیگری در مردان سالم نشان داد که مصرف مکمل های کلرلا با سفتی کمتر شریان ها، عاملی که بر فشار خون تأثیر می گذارد، مرتبط است ( ۳۲ ).

یک نظریه برای توضیح این موضوع این است که برخی از مواد مغذی کلرلا، از جمله آرژنین، پتاسیم، کلسیم و امگا ۳ به محافظت از شریان ها در برابر سخت شدن کمک می کنند ( ۳۲ ، ۳۳ ).

خلاصه:

برخی تحقیقات در مورد کلرلا به اثر کاهش فشار خون اشاره کرده است. بسیاری از مواد مغذی آن از سخت شدن شریان ها جلوگیری می کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که کلرلا ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند ( ۱ ).

یک مطالعه نشان داد که مصرف کلرلا به مدت ۱۲ هفته سطح قند خون ناشتا را هم در افراد سالم و هم در افراد در معرض خطر بالای بیماری های مرتبط با سبک زندگی کاهش می دهد ( ۲۰ ).

مطالعات دیگر نشان داده است که مصرف مکمل کلرلا باعث بهبود کنترل قند خون و افزایش حساسیت به انسولین در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود ( ۳۴ ، ۳۵ ، ۳۶ ).

هنوز تحقیقات کافی وجود ندارد که بگوییم باید کلرلا را برای مدیریت قند خون مصرف کنید، اما ممکن است زمانی که با سایر درمان ها ترکیب شود کمک کند.

خلاصه:

مصرف مکمل های کلرلا ممکن است به کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند.

مدیریت بیماری های تنفسی مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) اغلب به کنترل التهاب نیاز دارد ( ۳۷ ، ۳۸ ).

کلرلا دارای برخی از اجزاء است که می تواند به کاهش التهاب کمک کند، از جمله آنتی اکسیدان های فراوان آن ( ۱ ، ۳۹ ).

یک مطالعه نشان داد که مکمل‌های کلرلا وضعیت آنتی‌اکسیدانی را در بیماران COPD بهبود می‌بخشد، اما این به هیچ بهبودی در قابلیت تنفس منجر نمی‌شود ( ۴۰ ).

مطالعات بیشتری برای تعیین اثر واقعی آن بر شرایط تنفسی مورد نیاز است، اما کلرلا ممکن است به التهاب کمک کند.

خلاصه:

آنتی اکسیدان های موجود در کلرلا ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشند، که احتمالاً می تواند آسم و سایر بیماری های تنفسی را بهبود بخشد.

تنها یک مطالعه به تأثیر کلرلا بر استقامت هوازی پرداخته است، اما تأثیر مثبتی را نشان داده است.

محققان به گروهی از بزرگسالان جوان روزانه شش گرم کلرلا یا دارونما به مدت چهار هفته دادند.

در پایان مطالعه، گروه کلرلا توانایی بهبود قابل توجهی در اشباع ریه های خود با اکسیژن را نشان داد که معیاری برای استقامت است. گروه دارونما هیچ تغییری در استقامت تجربه نکردند ( ۴۱ ).

این اثر ممکن است به دلیل محتوای اسید آمینه شاخه دار کلرلا باشد.

آمینو اسیدهای شاخه دار مجموعه ای از سه آمینو اسید هستند که در مطالعات مختلف، عملکرد هوازی را بهبود می بخشند ( ۴۲ ، ۴۳ ).

خلاصه:

کلرلا ممکن است عملکرد هوازی شما را بهبود بخشد، اگرچه پشتیبانی علمی برای این مزیت محدود است.

بسیاری از مزایای احتمالی دیگر پیشنهاد شده است، اما تحقیقات کمی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد.

در اینجا برخی از ادعاهای اصلی سلامتی آورده شده است:

در حالی که هیچ تحقیق خاصی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد، محتوای مواد مغذی کلرلا از نظر تئوری می تواند این فواید را داشته باشد ( ۸ ).

خلاصه:

ادعا شده است که کلرلا سطح انرژی، سلامت کبد، هضم و علائم PMS را بهبود می بخشد. با این وجود، در حال حاضر شواهد علمی برای حمایت مستقیم از این ادعاها وجود ندارد.

کلرلا توسط FDA “به طور کلی ایمن شناخته شده است” ( ۱ ، ۵۰).

با این حال، هنگام در نظر گرفتن مکمل های کلرلا، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • عوارض جانبی احتمالی: برخی افراد حالت تهوع و ناراحتی شکمی را تجربه کرده اند ( ۵۱ ).
  • فقدان مقررات: برخی کشورها، از جمله ایالات متحده، مکمل‌ها را تنظیم نمی‌کنند، و نمی‌توانید مطمئن باشید که آنچه در برچسب نوشته شده است را دریافت می‌کنید.
  • محصولات ناسازگار: محتوای غذایی مکمل های کلرلا ممکن است متفاوت باشد، بسته به گونه جلبک، شرایط رشد و فرآوری ( ۵۲ ، ۵۳ ).
  • اثرات ایمنی: از آنجایی که کلرلا بر روی سیستم ایمنی تأثیر می گذارد، ممکن است برای افرادی که دچار نقص ایمنی هستند یا داروهای سیستم ایمنی مصرف می کنند مناسب نباشد.

علاوه بر این، مهم است که به خاطر داشته باشید که مکمل های غذایی ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند.

در حالی که کلرلا به طور کلی بی خطر است و عوارض جانبی کمی گزارش شده است، ممکن است برای همه مناسب نباشد.

خلاصه:

برای اکثر افراد، مصرف مکمل های کلرلا هیچ خطر جدی به نظر نمی رسد.

ادبیات علمی فعلی در مورد کلرلا دوز خاصی را مشخص نمی کند.

این به این دلیل است که شواهد کافی برای تعیین مقدار مورد نیاز برای مشاهده اثرات درمانی وجود ندارد ( ۱ ).

برخی از مطالعات فوایدی را با ۱.۲ گرم در روز پیدا کرده اند، در حالی که برخی دیگر به دوزهای ۵-۱۰ گرم در روز توجه کردند ( ۵ ، ۱۹ ، ۳۴ ، ۳۵ ، ۳۶ ).

بیشتر مکمل ها دوز روزانه ۲-۳ گرم را نشان می دهند که با توجه به تحقیقات درست به نظر می رسد. علاوه بر این، یافتن یک مکمل با کیفیت مهم است. بهترین راه برای انجام این کار این است که به دنبال موردی باشید که دارای مهر تضمین کیفیت از آزمایش شخص ثالث باشد.

علاوه بر این، در برخی از توضیحات محصول، آزمایش برای تضمین کیفیت و همچنین منبع و شرایط رشد کلرلا ذکر شده است.

سعی کنید مکمل های کلرلا را از برند مکملی که به آن اعتماد دارید پیدا کنید. انتخاب گسترده ای در آمازون موجود است.

خلاصه:

به دنبال مهر تضمین کیفیت باشید تا مطمئن شوید آنچه را که برای آن پرداخت می کنید دریافت می کنید. با توجه به دوزهای مورد استفاده در مطالعات، دوز ۲ تا ۳ گرم نشان داده شده توسط بیشتر مکمل ها مناسب به نظر می رسد.

کلرلا نوعی جلبک است که دارای مواد مغذی زیادی است، زیرا منبع خوبی از چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است.

در واقع، تحقیقات در حال ظهور نشان می دهد که می تواند به دفع سموم از بدن شما کمک کند و سطح کلسترول و قند خون را بهبود بخشد، از جمله مزایای سلامتی دیگر.

در حال حاضر، به نظر می رسد مصرف مکمل های کلرلا هیچ ضرری ندارد و می تواند از سلامت شما حمایت کند.



Source