۹ عملکرد مهم پروتئین در بدن شما


پروتئین برای سلامتی حیاتی است.

در واقع این نام از کلمه یونانی گرفته شده است پروتئوسبه معنای “محل اصلی” یا “محل اول”.

پروتئین ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند که به هم متصل شده و زنجیره های بلندی را تشکیل می دهند. شما می توانید پروتئین را رشته ای از مهره ها در نظر بگیرید که در آن هر مهره یک اسید آمینه است.

۲۰ اسید آمینه وجود دارد که به تشکیل هزاران پروتئین مختلف در بدن شما کمک می کند.

پروتئین ها بیشتر کار را در سلول انجام می دهند و عملکردهای مختلفی را انجام می دهند.

در اینجا ۹ عملکرد مهم پروتئین در بدن شما آورده شده است.

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که به هزاران واکنش بیوشیمیایی که در داخل و خارج سلول های شما انجام می شود کمک می کنند.۷).

ساختار آنزیم ها به آنها اجازه می دهد تا با مولکول های دیگر در سلول، به نام سوبسترا، ترکیب شوند که واکنش های ضروری برای متابولیسم شما را کاتالیز می کنند.۸).

آنزیم ها همچنین می توانند خارج از سلول عمل کنند، مانند آنزیم های گوارشی مانند لاکتاز و سوکراز که به هضم قند کمک می کنند.

برخی از آنزیم ها برای انجام واکنش به مولکول های دیگری مانند ویتامین ها یا مواد معدنی نیاز دارند.

عملکردهای بدن که به آنزیم ها بستگی دارد عبارتند از:۹):

  • گوارش
  • تولید انرژی
  • انعقاد خون
  • انقباض عضلانی

فقدان یا عملکرد نامناسب این آنزیم ها می تواند منجر به بیماری شود.۱۰).

خلاصه

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که اجازه می دهند واکنش های شیمیایی کلیدی در بدن شما انجام شود.

برخی از پروتئین ها هورمون هایی هستند که پیام رسان های شیمیایی هستند که به برقراری ارتباط بین سلول ها، بافت ها و اندام های شما کمک می کنند.

آنها توسط بافت ها یا غدد درون ریز تولید و ترشح می شوند و سپس در خون شما به بافت ها یا اندام های هدف خود منتقل می شوند، جایی که به گیرنده های پروتئینی در سطح سلول متصل می شوند.

هورمون ها را می توان به سه دسته اصلی دسته بندی کرد:۱۱):

  • پروتئین و پپتید: آنها از زنجیره ای از اسیدهای آمینه از چند تا چند صد ساخته شده اند.
  • استروئیدها: آنها از کلسترول چربی ساخته شده اند. هورمون های جنسی، تستوسترون و استروژن، بر پایه استروئیدها هستند.
  • آمین: آنها از اسیدهای آمینه منفرد تریپتوفان یا تیروزین ساخته شده اند که به تولید هورمون های مربوط به خواب و متابولیسم کمک می کند.

پروتئین ها و پلی پپتیدها اکثر هورمون های بدن شما را تشکیل می دهند.

برخی از نمونه ها عبارتند از (۱۲):

  • انسولین: این سیگنال جذب گلوکز یا قند به داخل سلول را می دهد.
  • گلوکاگون: این سیگنال تجزیه گلوکز ذخیره شده در کبد است.
  • hGH (هورمون رشد انسانی): رشد بافت های مختلف از جمله استخوان ها را تحریک می کند.
  • ADH (هورمون ضد ادرار): به کلیه ها سیگنال می دهد که آب را دوباره جذب کنند.
  • ACTH (هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک): ترشح کورتیزول، یک عامل کلیدی در متابولیسم را تحریک می کند.

خلاصه

زنجیره‌های اسید آمینه با طول‌های مختلف پروتئین‌ها و پپتیدهایی را تشکیل می‌دهند که چندین هورمون بدن شما را می‌سازند و اطلاعات را بین سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های شما منتقل می‌کنند.

برخی از پروتئین ها فیبری هستند و به سلول ها و بافت ها استحکام و استحکام می بخشند.

این پروتئین ها شامل کراتین، کلاژن و الاستین هستند که به شکل گیری چارچوب پیوندی ساختارهای خاصی در بدن شما کمک می کنند.۱۳).

کراتین یک پروتئین ساختاری است که در پوست، مو و ناخن شما یافت می شود.

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شماست و پروتئین ساختاری استخوان ها، تاندون ها، رباط ها و پوست شما است.۱۴).

الاستین چندین صد برابر انعطاف پذیرتر از کلاژن است. خاصیت ارتجاعی بالای آن به بسیاری از بافت های بدن شما اجازه می دهد تا پس از کشیده شدن یا انقباض به شکل اولیه خود بازگردند، مانند رحم، ریه ها و شریان ها.۱۵).

خلاصه

دسته ای از پروتئین ها که به عنوان پروتئین های فیبری شناخته می شوند، ساختار، استحکام و خاصیت ارتجاعی را برای قسمت های مختلف بدن شما فراهم می کنند.

پروتئین نقش حیاتی در تنظیم غلظت اسیدها و بازها در خون و سایر مایعات بدن دارد.۱۶، ۱۷).

تعادل بین اسیدها و بازها با استفاده از مقیاس pH اندازه گیری می شود. از ۰ تا ۱۴ متغیر است که ۰ اسیدی ترین، ۷ خنثی و ۱۴ قلیایی ترین است.

نمونه هایی از مقدار pH مواد رایج عبارتند از:۱۸):

  • PH 2: اسید معده
  • PH 4: آب گوجه
  • PH 5: قهوه سیاه
  • pH 7.4: خون انسان
  • PH 10: شیر منیزیا
  • PH 12: آب صابون

انواع سیستم های بافر به مایعات بدن شما اجازه می دهد تا محدوده pH طبیعی را حفظ کنند.

یک pH ثابت مورد نیاز است زیرا حتی یک تغییر جزئی در pH می تواند مضر یا بالقوه کشنده باشد.۱۹، ۲۰).

یکی از راه هایی که بدن شما PH را تنظیم می کند، پروتئین است. یک مثال هموگلوبین است، پروتئینی که گلبول های قرمز را می سازد.

هموگلوبین مقادیر کمی اسید را متصل می کند و به حفظ مقدار pH خون طبیعی کمک می کند.

سایر سیستم های بافر در بدن شما شامل فسفات و بی کربنات است.۱۶).

خلاصه

پروتئین ها به عنوان یک سیستم بافر عمل می کنند و به بدن شما کمک می کنند تا مقادیر pH مناسب خون و سایر مایعات بدن را حفظ کند.

پروتئین ها فرآیندهای بدن را برای حفظ تعادل مایعات تنظیم می کنند.

آلبومین و گلوبولین پروتئین هایی در خون شما هستند که با جذب و نگه داشتن آب به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می کنند.۲۱، ۲۲).

اگر پروتئین کافی مصرف نکنید، سطح آلبومین و گلوبولین شما در نهایت کاهش می یابد.

بنابراین، این پروتئین ها دیگر نمی توانند خون را در رگ های خونی شما نگه دارند و مایع به فضاهای بین سلول های شما رانده می شود.

با ادامه تجمع مایع در فضاهای بین سلول های شما، تورم یا ادم به خصوص در ناحیه معده رخ می دهد.۲۳).

این نوعی از سوء تغذیه شدید پروتئینی به نام کواشیورکور است که زمانی ایجاد می شود که فرد کالری کافی دریافت کند اما پروتئین کافی مصرف نکند.۲۴).

کواشیورکور در مناطق توسعه یافته جهان نادر است و در مناطق قحطی شایع تر است.

خلاصه

پروتئین های خون تعادل مایع بین خون و بافت های اطراف را حفظ می کنند.

پروتئین ها به ساخت ایمونوگلوبولین ها یا آنتی بادی ها برای مبارزه با عفونت کمک می کنند.۲۵، ۲۶).

آنتی بادی ها پروتئین هایی در خون شما هستند که به محافظت از بدن در برابر مهاجمان مضر مانند باکتری ها و ویروس ها کمک می کنند.

هنگامی که این مهاجمان خارجی وارد سلول های شما می شوند، بدن شما آنتی بادی هایی تولید می کند که آنها را برای از بین بردن مشخص می کند.۲۷).

بدون این آنتی‌بادی‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند آزادانه تکثیر شوند و با بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند بدن شما را تحت سلطه خود درآورند.

هنگامی که بدن شما آنتی بادی هایی را علیه یک باکتری یا ویروس خاص تولید می کند، سلول های شما هرگز نحوه ساخت آنها را فراموش نمی کنند.

این به آنتی‌بادی‌ها اجازه می‌دهد دفعه بعد که یک عامل بیماری خاص به بدن شما حمله می‌کند، سریع پاسخ دهند.۲۸).

در نتیجه، بدن شما در برابر بیماری هایی که در معرض آن قرار دارد، مصونیت پیدا می کند.۲۹).

خلاصه

پروتئین ها آنتی بادی هایی را برای محافظت از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند باکتری ها و ویروس های عامل بیماری تشکیل می دهند.

پروتئین های حمل و نقل موادی را در خون شما به داخل، خارج یا داخل سلول ها حمل می کنند.

موادی که توسط این پروتئین ها منتقل می شوند شامل مواد مغذی مانند ویتامین ها یا مواد معدنی، قند خون، کلسترول و اکسیژن است.۳۰، ۳۱، ۳۲).

به عنوان مثال، هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را از ریه ها به بافت های بدن می رساند. انتقال دهنده های گلوکز (GLUTs) گلوکز را به سلول های شما منتقل می کنند، در حالی که لیپوپروتئین ها کلسترول و سایر چربی ها را در خون شما انتقال می دهند.

انتقال دهنده های پروتئین خاص هستند، به این معنی که آنها فقط به مواد خاصی متصل می شوند. به عبارت دیگر، یک ناقل پروتئین که گلوکز را حرکت می دهد، کلسترول را جابجا نمی کند.۳۳، ۳۴).

پروتئین ها نیز نقش ذخیره سازی دارند. فریتین یک پروتئین غذایی است که آهن را ذخیره می کند.۳۵).

پروتئین ذخیره‌ای دیگر کازئین است که پروتئین اصلی شیر است که به رشد نوزادان کمک می‌کند.

خلاصه

برخی از پروتئین ها مواد مغذی را به سراسر بدن منتقل می کنند، در حالی که برخی دیگر آنها را ذخیره می کنند.

پروتئین ها می توانند انرژی بدن شما را تامین کنند.

پروتئین حاوی چهار کالری در هر گرم است که همان مقدار انرژی کربوهیدرات است. چربی با ۹ کالری در هر گرم، بیشترین انرژی را تامین می کند.

اما آخرین چیزی که بدن شما می خواهد برای تامین انرژی از آن استفاده کند پروتئین است، زیرا این ماده مغذی ارزشمند به طور گسترده در بدن شما استفاده می شود.

کربوهیدرات ها و چربی ها برای تامین انرژی بسیار مناسب تر هستند زیرا بدن شما ذخایری را برای استفاده به عنوان سوخت حفظ می کند. علاوه بر این، آنها در مقایسه با پروتئین ها به طور موثرتری متابولیزه می شوند.۳۶).

در واقع، پروتئین در شرایط عادی بدن شما را با انرژی بسیار کمی تامین می کند.

با این حال، در حالت ناشتا (۱۸ تا ۴۸ ساعت بدون غذا)، بدن شما ماهیچه‌های اسکلتی را تجزیه می‌کند تا اسیدهای آمینه بتوانند انرژی شما را تامین کنند.۳۷، ۳۸).

اگر ذخایر کربوهیدرات کم باشد، بدن شما همچنین از اسیدهای آمینه حاصل از تجزیه عضلات اسکلتی استفاده می کند. این می تواند بعد از ورزش شدید یا اگر به طور کلی کالری کافی نمی خورید رخ دهد (۳۹).

خلاصه

پروتئین می تواند به عنوان یک منبع ارزشمند انرژی عمل کند، اما فقط در شرایط گرسنگی، ورزش شدید یا دریافت کالری ناکافی.

پروتئین نقش های زیادی در بدن شما دارد.

این به ترمیم و ساخت بافت‌های بدن شما کمک می‌کند، اجازه می‌دهد واکنش‌های متابولیک رخ دهد و عملکردهای بدن را هماهنگ می‌کند.

پروتئین ها علاوه بر اینکه یک چارچوب ساختاری برای بدن شما فراهم می کنند، pH و تعادل مایعات را نیز حفظ می کنند.

در نهایت، آنها سیستم ایمنی شما را قوی نگه می دارند، مواد مغذی را حمل و ذخیره می کنند و در صورت نیاز می توانند به عنوان منبع انرژی عمل کنند.

روی هم رفته، این عملکردها پروتئین را به یکی از مهم ترین مواد مغذی برای سلامتی شما تبدیل می کند.



Source