چرا گاهی قهوه من را خسته می کند؟


کافئین ، اصلی ترین ماده فعال در قهوه ، به عنوان تقویت کننده انرژی شهرت موجهی دارد. اما کافئین نیز یک دارو است ، به این معنی که بسته به عادات مصرف و ژن های ما می تواند بر هر یک از ما متفاوت تأثیر بگذارد.

پارادوکس کافئین این است که در کوتاه مدت به توجه و هوشیاری کمک می کند. مارک استاین ، استاد گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه واشنگتن ، که تأثیر کافئین را در افراد مبتلا به ADHD مطالعه کرده است ، می گوید: “این کار به برخی از کارهای شناختی کمک می کند و به سطوح انرژی کمک می کند.” اثر-یا تأثیر بلند مدت-اثر معکوس دارد. “

بخشی از تأثیرات متناقض کافئین ناشی از تأثیرات آن بر آنچه که محققان از آن به عنوان “فشار خواب” یاد می کنند ، ناشی می شود که باعث می شود تا روزها خواب آلود باشیم. از لحظه بیدار شدن ، بدن ما دارای یک ساعت بیولوژیکی است که ما را وادار می کند تا در طول روز دوباره بخوابیم.

ست بلکشاو ، عصب شناس در دانشگاه جان هاپکینز که روی خواب مطالعه می کند ، می گوید که محققان هنوز در حال مطالعه نحوه افزایش فشار خواب در بدن هستند ، اما در طول روز ، سلول ها و بافت های ما از انرژی استفاده می کنند و می سوزانند. مولکولی به نام آدنوزین تری فسفات یا ATP. همانطور که ATP خرج می شود – همانطور که ما فکر می کنیم ، ورزش می کنیم ، وظایف خود را انجام می دهیم یا در تماس های کنفرانس می نشینیم – سلول های ما یک ماده شیمیایی به نام آدنوزین به عنوان یک محصول جانبی تولید می کنند. این آدنوزین به گیرنده های مغز متصل می شود و ما را بیشتر خواب آلود می کند.

از نظر شیمیایی ، کافئین به اندازه کافی شبیه آدنوزین در سطح مولکولی است که در آن مکانهای اتصال دهنده قرار دارد و از اتصال آدنوزین به گیرنده های مغزی جلوگیری می کند. در نتیجه ، کافئین به طور موقت فشار خواب را سرکوب می کند و باعث می شود احساس بیداری بیشتری داشته باشیم. در همین حال ، تجمع آدنوزین در بدن ادامه دارد.

دکتر بردشاو می گوید: “هنگامی که کافئین از بین می رود ، شما فشار بسیار بالایی را دریافت می کنید و باید آن را پس بدهید.” در حقیقت ، تنها راه کاهش و تنظیم مجدد فشار خون بالا ، خواب است.

موضوع پیچیده این است که هرچه بیشتر کافئین بنوشیم ، تحمل بدن ما در برابر آن بیشتر می شود. کبد ما با ساختن پروتئین هایی که سریعتر کافئین را تجزیه می کنند ، سازگار می شود و گیرنده های آدنوزین در مغز ما تکثیر می شوند ، به طوری که می توانند به سطح آدنوزین برای تنظیم چرخه خواب ما حساس باشند.

در نهایت ، ادامه یا افزایش مصرف کافئین بر خواب تأثیر منفی می گذارد ، که همچنین باعث می شود احساس خستگی بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: “اگر کمتر می خوابید و استرس دارید و برای بهبود آن به کافئین تکیه می کنید ، این فقط یک طوفان عالی برای یک راه حل کوتاه مدت است که در طولانی مدت اوضاع را بسیار بدتر می کند.” “شما می خواهید به اسپرسو شات های بیشتری اضافه کنید ، اما تأثیر منفی بر خواب شما ادامه خواهد داشت و این به صورت تجمعی است.”

کریستینا پیرپائولی پارکر ، محقق بالینی که روی خواب در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام مطالعه می کند ، گفت: کافئین همچنین ممکن است باعث افزایش قند خون شود یا منجر به کم آبی بدن شود – هر دوی اینها باعث می شود ما بیشتر احساس خستگی کنیم.

اگر حتی بعد از یک فنجان قهوه احساس رکود بعدازظهر دارید ، راه حل ممکن است مصرف کمتر آن باشد ، به گفته دانشمندان. هر روز آن را ننوشید ، یا چند روز بوقلمون سرد مصرف کنید تا بدن شما بتواند هرگونه کافئین موجود در سیستم شما را پاک کند ، و سپس آن را به تدریج به برنامه معمول خود اضافه کنید. دکتر برادشاو می گوید: در حالت ایده آل ، نوشیدن قهوه “باید سرگرم کننده و مفید باشد و در زمان نیاز به شما واقعاً تقویت می کند.”

در عین حال ، اگر احساس می کنید که کافئین دیگر به شما انرژی نمی دهد ، متخصصان توصیه می کنند که چرت بزنید ، کمی ورزش کنید یا بیرون از خانه بنشینید و در معرض نور طبیعی قرار بگیرید ، که می تواند به طور طبیعی انرژی بیشتری را افزایش دهد.

دکتر اشتاین می گوید: “خواب خود را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که خوب می خوابید.” “خواب کافی و فعالیت بدنی مداخلات خط اول برای مشکلات توجه و خواب آلودگی است. کافئین یک مکمل مفید است ، اما شما نمی خواهید به آن وابسته شوید. “

وودان یان یک روزنامه نگار مستقل در سیاتل است که علم و جامعه را پوشش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید