پرخوری عصبی چیست؟


پرخوری عصبی یک اختلال خوردن ذهنی است که در آن زمان پرخوری (خوردن غذاهای زیاد در یک وعده غذایی) وجود دارد. هنگام وعده های غذایی

یک فرد هیچگونه کنترل رژیم غذایی ندارد و به دنبال راه هایی برای از بین بردن آلرژی غذایی است. مانند:
استفراغ

روزه داری

استفاده بیش از حد از ملین ها و مدرها

کار اجباری

در این نوع پرخوری ، که اغلب در دوران کودکی یا بزرگسالی شروع می شود ، فرد اغلب خود را پنهان می کند و سعی می کند بعد از خوردن زیاد غذا خود را رفع کند.

دارد وقتی بیش از حد غذا می خورید ، احساس تهوع و خجالت می کنید و بعد از تمیز کردن ، احساس آرامش بیشتری می کنید. افراد مبتلا به بولیمیا همیشه اضافه وزن دارند

و قد یک لیست رایج است. اما ممکن است از افزایش وزن بترسند و بخواهند وزن خود را کم کنند و از بدن خود چندان راضی نباشند.

از

دلایل پرخوری و خطرات:

علت دقیق بیماری ناشناخته است. اما تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از ویژگی های شخصیتی خاص ، احساسات و الگوهای فکری و همچنین عوامل بیولوژیکی و محیطی می تواند مسئول باشد.

محققان معتقدند که این اختلال خوردن می تواند به دلیل ناراحتی جسمی و نگرانی بیش از حد در مورد اندازه و فرم بدن ایجاد شود. شخص همیشه از وقار برخوردار است و می ترسد بیش از حد چاق شود.

سایر خطرات عبارتند از:

زن بودن
افسردگی و اختلالات اضطرابی
اختلالات دارویی
حوادث غم انگیز
استرس مکرر غذا

علائم بولیمیا:

علائم مختلف پرخوری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.
علائم بولیمیا عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مشکلات دندانی
گلو درد
تورم غدد گردن و صورت
گرمه
برای خوردن
یبوست
روزگار عجیب
ضعف
خستگی
چشم های قرمز
تماس مچ دست یا پشت دست در نتیجه استفراغ عمدی و مکرر
سرگیجه یا ضعف
مدام احساس سرما می کنم
مشکلات خواب
پوست خشک و ناخن های خشک و خشک

علائم پرخوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پس از پاکسازی ، خوردن غیرقابل کنترل انجام شد
آماده شدن یا سرقت غذا
فقط یک وعده غذا بخورید
جویدن بسیار مهم است
برای کاهش وزن بعد از غذا از مسهل یا دیورتیک استفاده کنید
زیاد ورزش کنید

اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده خود وسواس وزن و اندازه خود را دارید یا علاقه زیادی به غذا دارید ، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید. هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید ، شانس موفقیت شما بیشتر می شود.

مشکلات بولیمیا:

یکی از دلایل مهم درمان سریع پرخوری عصبی ، اجتناب از عوارضی است که می تواند باعث گذر زمان شود. این نتایج عبارتند از:
فرسایش مینای دندان در اثر تماس مکرر با ناراحتی معده به دلیل استفراغ مکرر
حفره های دندانی
پوسیدگی دندان غذای گرم یا سرد است
تورم و درد در بزاق (ناشی از استفراغ مکرر)
زخم ها
شکستگی شکم یا گلو
برهم زدن عادات مدفوع
کم آبی بدن
ضربان قلب غیر معمول
حمله قلبی (در موارد شدید)
میل جنسی پایین
خطر خودکشی یا آسیب به خود
الکل یا مواد مخدر

خوردن و درمان های خانگی برای درمان پرخوری عصبی:

پزشک نیازهای جسمی و روحی فرد را در نظر می گیرد. درمان ممکن است شامل مشاوره و درمان باشد.

درمان پزشکی

داروها:

داروی ضد افسردگی فلوکستین (Prozac) توسط FDA برای درمان پرخوری عصبی تأیید شده است. گاهی پزشکان داروهای ضد افسردگی یا داروهای دیگر تجویز می کنند

مصرف دارو نیز توصیه می شود. بستری شدن همیشه اتفاق نمی افتد. اما در موارد شدید پرخوری ممکن است موقتی باشد

بیمارستان نیاز به درمان دارد. بیشتر اختلالات خوردن شامل درمان خارجی است.

درمان روانپزشکی

درمان شناختی رفتاری (CBT): در این نوع درمان ، فرد عادات غذایی معمول را می آموزد و بر عواملی که منجر به پرخوری یا اختلال وسواس اجباری می شود تمرکز می کند. به این ترتیب ، افکار غیر منطقی و رفتارهای ناسالم هنگام خوردن بیش از حد ترس دشوار است.

درمان مبتنی بر خانواده (FBT):
این دارو معمولاً در کودکان و نوجوانان برای پرخوری عصبی استفاده می شود و به خانواده ها کمک می کند تا با بیماری و مشکلاتی که می تواند منجر به پرخوری عصبی شود ، کنار بیایند.

درمان بین فردی (IPT):
این رویکرد بر مشکلات رابطه با سایر افراد در زندگی متمرکز است. این به این دلیل است که روانپزشک یک فرد معتقد است که نحوه برقراری ارتباط با دیگران می تواند بر سلامت عاطفی و روانی شما تأثیر بگذارد.

درمان تغذیه

هدف از تغذیه درمانی آموزش رژیم غذایی سالم است. یک متخصص تغذیه به شما کمک می کند علائم گرسنگی و سیری را بشناسید. آنها به شما در حفظ وزن و دریافت رژیم غذایی سالم کمک می کنند.

مراقبت از خوردن بیش از حد

علاوه بر پیروی از یک برنامه درمانی ، می توانید اقدامات لازم را برای مراقبت از خود انجام دهید:
برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز ، غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر. در مورد بهترین فرم و زمان ورزش مشاوره بگیرید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. حمایت دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند تا بر عادت های بد غلبه کنید و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید