پاییز مبارک!


تغییر فصل با تغییرات زیادی همراه است. اگرچه فرا رسیدن این فصل هزار رنگ برای عاشقان پاییز می تواند زیبا و دلخراش باشد، اما واقعیت این است که فرا رسیدن پاییز با تغییرات دما، خستگی و میکروب همراه است. بدن ما نیز باید برای پذیرش این فصل آماده شود. به خصوص که زمستان سال گذشته را با ویروس کرونا شروع کردیم و اکنون تابستان به پایان رسیده و فصلی را با ویروس کرونا آغاز می کنیم. برای اینکه خود را برای مبارزه با عفونت ها و ویروس ها آماده کنید و فصل جدیدی را با سلامتی بیشتر آغاز کنید، باید به فکر افزایش ویتامین ها و مواد معدنی بدن خود باشید تا دفاع طبیعی بدنتان بهتر عمل کند. در این مقاله شما را با ویتامین های مورد نیاز آشنا می کنیم و شما را تشویق می کنیم تا برای جذب آنها از طریق غذا یا مکمل ها تلاش بیشتری کنید.
اثر روی (روی) در بدن حیاتی است زیرا در تولید صدها آنزیم که عملکردهای بدن را تنظیم می کنند، نقش دارد. روی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و گلبول های سفید را فعال تر می کند و در صورت داشتن ضعف عمومی بدن شما را از این وضعیت خارج می کند.

ویتامین C: زنده باد پاییز، زنده باد سربازان بدن
با فرا رسیدن فصل پاییز، خستگی، استرس، افسردگی فصلی و همچنین هجوم میکروب ها و عفونت ها گریبان بسیاری از ما را گرفته است. برای جلوگیری از این مشکلات و بیماری های رایج بهتر است تغییر فصل خود را با یک دوره ویتامین درمانی خوب شروع کنید تا سربازانتان مجهزتر شوند. ویتامین C در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا مؤثر است و در زمان همه‌گیری، ویتامین‌های ضروری محسوب می‌شوند، زیرا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. این ویتامین از سرماخوردگی مکرر در فصل سرما جلوگیری می کند. اگرچه نیاز روزانه یک فرد سالم به ویتامین C 80 میلی گرم است اما با تغییر فصل و شروع هوای سرد این نیاز افزایش می یابد. بهترین کار این است که با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین ویتامین C بدن خود را تامین کنید. برای این کار به دنبال جعفری (در هر ۱۰۰ گرم، ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C)، خاکشیر (۱۲۰ میلی گرم)، پاپریکا (۱۲۰ میلی گرم)، کیوی (۱۰۰ میلی گرم)، شاهی (۸۰ میلی گرم)، کلم بروکسل (۷۵ میلی گرم)، آهک (آهک) باشید. ۶۵ میلی گرم)، پرتقال (۶۵ میلی گرم) و کلم (۵۰ میلی گرم) و غیره. توجه داشته باشید که این ویتامین حساس است و با قرار گرفتن در معرض هوا و گرما خواص خود را از دست می دهد. به عنوان مثال، اسفناج خریداری شده در فروشگاه، ۳۰ درصد از ویتامین C خود را در یک روز از دست می دهد. برای جذب بیشتر ویتامین C می توانید از مکمل هایی که در داروخانه ها به فروش می رسند نیز استفاده کنید.

ویتامین D برای حفظ نشاط
وقتی صحبت از تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، نمی توانیم در مورد ویتامین D چیزی بگوییم. بدن ما این ویتامین را در لایه های عمیق پوست و به دلیل تاثیر اشعه ماوراء بنفش خورشید تولید می کند. اما این مقدار برای گذراندن فصل سرد کافی نیست، زیرا روزها کوتاه است و آفتاب کمتر می تابد. به یاد داشته باشید که ساکنان شهرها کمبود بیشتری دارند، به خصوص این روزها که اکثر مردم در خانه قرنطینه هستند و عملاً نور خورشید دریافت نمی کنند. از سوی دیگر آپارتمان نشینی و مهمتر از آن آلودگی هوای شهرهای بزرگ که مانند پرده ای در برابر اشعه ماوراء بنفش عمل می کند نیز از دیگر عوامل کمبود ویتامین D نام برده می شود. در چنین شرایطی اهمیت مصرف مواد غذایی با این ویتامین و همچنین مکمل آن بیش از پیش احساس می شود. باید بدانید که غذاهای خاصی مانند ماهی آزاد (۹ میلی گرم در ۱۰۰ گرم)، زرده تخم مرغ (۸.۵ میلی گرم) یا ساردین (۸ میلی گرم) منابع غذایی حاوی این ویتامین هستند. اگر از میزان ویتامین D در بدن خود مطمئن نیستید، بهتر است آزمایش خون انجام دهید. در این صورت کمبود احتمالی شما مشخص می شود و در صورت نیاز پزشک برای شما مکمل ویتامین D تجویز می کند. متاسفانه کمبود این ویتامین در بین ایرانیان بسیار شایع است.

آهن: شوالیه ای برای مبارزه با خستگی
شما را نمی دانم اما برای خیلی ها از جمله نویسنده، پاییز فصل خواب و کسالت است. برای مقابله با این خستگی و افسردگی ناشی از تغییر فصل بهتر است به فکر افزایش آهن بدن خود باشید. آهن جزء اصلی هموگلوبین خون است و ضامن اکسیژن رسانی صحیح به سلول های بدن است. به همین دلیل یک تقویت کننده قوی است که قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و با خستگی مبارزه می کند. در نتیجه مقاومت بدن در برابر ویروس ها و میکروب ها افزایش می یابد. به یاد داشته باشید که زنانی که پریودهای سنگینی دارند معمولا از کمبود آهن رنج می برند. علاوه بر این، گیاهخواران نیز در معرض این کمبود هستند. برای جذب بیشتر آهن و آمادگی برای تغییر فصل مصرف گوشت قرمز، حبوباتی مانند عدس، لپه، بادام و … را زیاد کنید. در مصرف مکمل ها مراقب باشید. زیرا مصرف زیاد آن برای کبد، قلب و پانکراس مضر است.

منیزیم برای مقابله با افسردگی فصلی
افراد زیادی هستند که با تغییر فصل و شروع سرما دچار افسردگی فصلی می شوند. باید بدانید که ۷۰ درصد افراد دچار کمبود منیزیم هستند در حالی که این ماده معدنی نقش مهمی در تثبیت ویتامین C و تبدیل غذا به انرژی دارد. نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی ۳۵۰ میلی گرم تخمین زده می شود، اما متاسفانه رژیم غذایی روزانه ما که مملو از غذاهای صنعتی و آماده است، نیمی از این مقدار را به بدن می دهد. بنابراین مقاومت بدن در برابر سرما، استرس و میکروب ها کاهش می یابد. برای افزایش منیزیم بدن، از کاکائو، برف، بادام هندی و لوبیا استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید از مکمل های منیزیم نیز استفاده کنید. البته توصیه می شود از انواع حاوی ویتامین B6 استفاده کنید زیرا منیزیم بهتر به سلول های شما نفوذ می کند.

روی دوستدار گلبول های سفید خون
اثر روی (روی) در بدن حیاتی است زیرا در تولید صدها آنزیم که عملکردهای بدن را تنظیم می کنند، نقش دارد. روی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و گلبول های سفید را فعال تر می کند و در صورت داشتن ضعف عمومی بدن شما را از این وضعیت خارج می کند. جگر با ۹ میلی گرم در ۱۰۰ گرم و همچنین لوبیا سفید با ۵.۵ و نان سبوس دار با ۵ میلی گرم بیشترین میزان روی را دارند. در مصرف مکمل های روی مراقب باشید، زیرا دوزهای بالا خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد. توصیه می شود بیش از ۱۵ میلی گرم مکمل روی در روز مصرف نکنید. مدت زمان مصرف این مکمل ها نباید بیشتر از ۳ هفته باشد.