شیرین کننده های مصنوعی – آیا شواهد به اندازه این جایگزین ها شیرین است؟


هر ماه ، به نظر می رسد که همیشه یک نوشیدنی رژیمی جدید یا شیرین کننده مصنوعی در راهروهای ما ظاهر می شود و ادعا می کند که این میوه نه تنها تمام مزایای سلفهای قبلی خود را دارد ، بلکه هیچ مزایایی نیز ندارد. در عین حال ، اجتناب از گزارش هایی که ادعا می کنند شیرین کننده های مصنوعی مختلف را با افزایش وزن ، سرطان و سایر اثرات خطرناک مرتبط می کند ، اجتناب می شود. بنابراین چگونه می توان واقعیت را از داستان جدا کرد؟

مجموعه ای از شیرین کننده ها

شایع ترین شیرین کننده های مصنوعی غیر کالری (NAS) موادی با طعم شیرین بسیار شدید هستند. آنها به مقدار کم برای جایگزینی شیرینی مقدار بسیار بیشتری شکر یا سایر مواد مشتق شده استفاده می شوند.

احتمالاً حداقل برخی از نامهای زیر از شیرین کننده های مصنوعی رایج را می شناسید:

اما آیا واقعاً هر یک از این شیرین کننده ها بهتر از بقیه -یا شاید خطرناک تر هستند؟ بیایید آنچه را که تحقیقات واقعی می گوید ، تجزیه کنیم.

فواید سلامتی

اصلی ترین مزیت شیرین کننده های مصنوعی (یا شیرین کننده های غیرمغذی) این است که جایگزینی بدون کالری برای غذاها و نوشیدنی ها ایجاد کنید ، در حالی که هنوز طعم شیرینی به آنها می دهید. جایگزینی شکر تصفیه شده با شیرین کننده های مصنوعی در رژیم غذایی خود می تواند راه م effectiveثری برای کاهش کالری دریافتی شما باشد – که به شما این امکان را می دهد تا به جای آن غذاهای سالم تری با کالری بیشتر وارد کنید. برخی از مطالعات نشان داده اند که این نوع تعدیل می تواند به چاقی ، دیابت شیرین و مشکلات مشابه کمک کند.

مسائل بهداشتی و ایمنی

حقیقت این است که تنها چند شیرین کننده مصنوعی به طور عمیق مورد مطالعه قرار گرفته اند: آسپارتام ، سوکرالوز ، آسولفام- K و ساخارین. اکثر داده های بالینی و آزمایشگاهی موجود فقط این شیرین کننده ها را پوشش می دهند.

1. آسپارتام

FDA اولین بار آسپارتام را در 1974 با توجه به شواهد زیادی – از آزمایشگاه ها و کلینیک های ایالات متحده و همچنین بیش از 90 کشور دیگر در جهان – که ایمنی آن را برای مصرف انسان نشان می داد ، تأیید کرد. پس چرا مردم در مورد آسپارتام اینقدر پارانوئید شدند؟ به احتمال زیاد به دلیل چند مطالعه روی جوندگان ، که دریافتند قرار گرفتن در معرض آسپارتام با سرطان های مختلف در موش ها و موش ها ارتباط دارد.

با این حال ، آزمایشات نشان داده است که دوزهای آسپارتام مورد نیاز برای ایجاد خطر برای انسان بسیار بیشتر از آن چیزی است که هر فرد عادی می تواند در یک روز مصرف کند. FDA میزان مصرف روزانه (ADI) آسپارتام را 50 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن تعیین کرده است – معادل 18 تا 19 قوطی نوشابه رژیمی.

مطالعات بر روی جوندگان افزایش لنفومها ، سرطان خون و تومورهای سلولهای کلیوی وابسته به دوز را در موشها و موشهایی که دوز آسپارتام کمتر از ADI دریافت کرده اند نشان داده است – اما در حالی که جوندگان و انسانها شباهتهای متابولیکی مشترکی با هم دارند ، تفاوتهای زیادی نیز وجود دارد. مکانیسم هایی که بدن ما برای پردازش متانول ، محصول جانبی آسپارتام استفاده می کند ، با جوندگان کاملا متفاوت است.[1] بنابراین ، سوال برانگیز است که آیا نتایج آزمایش آسپارتام در مدل های جوندگان می تواند به آسانی در مورد انسانها نیز اعمال شود.

برای افراد متولد شده با فنیل کتونوری (PKU) ، یک بیماری نادر ارثی ، آسپارتام می تواند به ایجاد سطوح خطرناک بالایی از آمینو اسید ضروری فنیل آلانین کمک کند – همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رابطه احتمالی بین آسپارتام و سردردهای میگرنی وجود دارد. برای اکثر مردم ، آسپارتام همیشه در دوزهای مناسب کاملاً بی خطر بوده است.

2. Acesulfame-K

بدن انسان به هیچ وجه Ace -k را متابولیزه نمی کند ، بنابراین کالری را تأمین نمی کند – اما 200 برابر شیرین تر از قند است. یکی از محصولات تجزیه ace-k یک ماده شیمیایی معروف به استواستامید است که اگر در دوزهای زیاد مصرف شود سمی است-اما مقادیر استواستامید موجود در قاشق های Ace-k بسیار کمتر از سطوح خطرناک است. با این حال ، اگرچه تحقیقات زیادی نشان داده است که Ace-k برای حیوانات بی خطر است ، اما مطالعات انسانی هنوز نادر است.

3. سوکرالوز

اگرچه سوکرالوز از قند ساخته شده است ، بدن انسان آن را به عنوان قند نمی شناسد ، بنابراین متابولیزه نمی شود – این بدان معنی است که کالری را تأمین نمی کند. بیشتر سوکرالوز مصرفی ما به عنوان زباله دفع می شود – در حالی که 11 تا 27 درصد دیگر آن از طریق دستگاه گوارش جذب جریان خون می شود ، توسط کلیه ها از خون خارج شده و از طریق ادرار ما دفع می شود.

میزان قابل قبول روزانه (ADI) برای سوکرالوز 5 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز است ، اما میزان مصرف روزانه افراد معمولی به میزان قابل توجهی کمتر از 1.6 میلی گرم در کیلوگرم در روز است. در آزمایشات انسانی هیچ گونه اثرات خطرناک قابل توجهی برای سوکرالوز گزارش نشده است – اما مشابه مطالعات بر روی آسپارتام ، برخی تحقیقات رابطه ای بین مصرف سوکرالوز و سردردهای میگرنی پیدا کرده اند.

4. ساخارین

در میان همه شیرین کننده های مصنوعی ذکر شده در اینجا ، ساخارین تنها موردی است که ارزش شهرت آن را دارد. FDA در سال 1977 تلاش کرد تا ساخارین را ممنوع کند ، در پی یک سری مطالعات روی حیوانات که ارتباط نزدیکی بین مصرف ساخارین و ایجاد سرطان در جوندگان پیدا کرد. و در حالی که هیچ مطالعه ای تا به حال رابطه سببی واضحی بین مصرف ساخارین و خطرات سلامتی در انسان در دوزهای معمولی نشان نداده است ، برخی مطالعات ارتباط بین مصرف ساخارین و بروز سرطان در انسان را نشان می دهند.

اخیراً ، محققان دریافتند که ساخارین می تواند متابولیسم گلوکز را در جوندگان مختل کند. با این حال ، این یک ایده بسیار بحث برانگیز شده است و احتمالاً منشاء رپ بدی است که همه شیرین کننده های مصنوعی تمایل به جذب آن دارند.

مطالعه اخیر سوئز و همکارانش شواهد حاصل از مطالعات روی حیوانات برای اثبات چندین اثر خطرناک ساخارین – و همین نویسندگان همچنین مطالعه ای را انجام دادند که در آن دوزهای بالایی از ساخارین را به افراد انسانی تزریق کردند ، سپس مدفوع دو فرد انسانی را به دو جوندگان پیوند زدند. این پیوند ، به گفته محققان ، باعث آسیب به میکروب های روده موش ها شد که به نوبه خود تحمل آنها را برای گلوکز کاهش داد.

رسانه های خبری نتایج این مطالعه واحد را بدست آوردند و آنها را با همه واقعیت ها بی تفاوت کردند و تیترهای وحشتناکی مانند “نوشابه رژیمی باعث دیابت می شود” ایجاد کردند. حقیقت این است که تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات ساخارین (و بیشتر شیرین کننده های مصنوعی دیگر) روی میکروبیوم انسان در شرایط in vivo مورد نیاز است. در حال حاضر ، هیچ شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که نشان دهد دوزهای معمولی ساخارین برای انسان مضر است.

گذشته از آن ، ساخارین تقریباً در غذاها و نوشیدنی های رژیمی امروزی وجود ندارد. آسپارتام و سوکرالوز در همه جا یافت می شوند – اما ساخارین فقط در Tab و چند نوشیدنی دیگر و در شیرین کننده Sweet’N Low یافت می شود ، جایی که به مقدار کمی وجود دارد. به منظور مطابقت با دوز سوئز و همکاران. به نظر می رسد برای انسان خطرناک است ، شما باید چهار قوطی Tab ، ده بسته Sweet’N Low یا پنجاه وعده نوشیدنی فواره ای حاوی ساخارین بنوشید. بنابراین در کل ، حتی ساخارین یک شیرین کننده بسیار کم خطر است.

مدیریت وزن و رژیم

تاثیرات شیرین کننده های مصنوعی در برنامه های کاهش وزن شما چطور است؟ اکثر مطالعات کوتاه مدت و بلند مدت بر روی انسانها نشان داده اند که مصرف شیرین کننده های مصنوعی مصرف انرژی رژیم گیرندگان را کاهش نمی دهد-و آزمایشات تصادفی نشان داده است افرادی که از این شیرین کننده ها به جای قند تصفیه شده استفاده می کنند ، می توانند وزن خود را با موفقیت کاهش دهند. و چربی بدن آنها تنها چند مطالعه تأثیر کلی شیرین کننده های مصنوعی بر وزن بدن را بررسی کرده اند – اما هر مطالعه ای نشان داده است [2](کاهش وزن و چربی بدن در گروهی از افرادی که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند ، برخلاف چربی های معمولی از نظر کالری).

بنابراین ، آیا باید نگران باشید؟ شاید. به طور کلی ، تنها افرادی که باید نگران مصرف شیرین کننده های مصنوعی باشند کودکان ، زنان باردار ، مادران شیرده و کسانی هستند که مستعد تشنج ، سردرد یا میگرن هستند. اگر در یکی از این گروه ها قرار نمی گیرید ، احتمالاً نباید نگران انتخاب نوشابه رژیمی به جای نوشابه معمولی باشید.

با این حال ، اگر نگران فشار خون بالا هستید ، دلیل دیگری برای نگرانی در مورد آن قوطی پاپ وجود دارد.#



دیدگاهتان را بنویسید