جایگاه ناهار در طب سنتی


آنچه در متون و اقوال طب سنتی اسلامی آمده است، صرف ۲ وعده غذایی است. یکی موقع صبحانه و دیگری عصر.
هضم غذا در طب سنتی بر عهده هضم و گرمای غریزی است، بنابراین شب نخوردن باعث گرمی و رطوبت بدن می شود و باعث خشکی و سوخت بدن می شود و چربی بدن از بین می رود و به همین دلیل است. توصیه می شود و باید در ساعات اولیه شب یا حتی عصر مصرف شود.
و نهار در طب سنتی جایگاهی ندارد و در صورت تمایل به صرف ناهار می توانید از غذاهای زود هضم مانند میوه ها و سبزیجات فصل و انواع سالاد در ظهر استفاده کنید.

غذا در قرآن
دمای هوا در بعدازظهر به بالاترین حد ممکن می رسد. خون برای خنک کردن بدن به سطح بدن می آید و رگ های سطحی برای جذب خون بیشتر باز می شوند. به همین دلیل خون کمتری به دستگاه گوارش می رسد و در وعده ناهار نباید غذاهای مفصل یا سنگین مصرف کنید.

در آیه ۶۲ سوره مریم از کتاب خدا می خوانیم: «والهوم رزقشان فیها بکره و اشیا». و غذای آنها هر صبح و شب تهیه می شود. از این آیه می توان نتیجه گرفت که مهم ترین وعده های غذایی صبحانه و شام است. ضمناً در روایتی از امام صادق علیه السلام خطاب به شخصی که از سوء هاضمه و درد معده شکایت می کرد، فرمود: «فقط در اول روز و اول شب بخورید، صبحانه و شام را که عامل فساد بدن است مگر اینکه خداوند چنین فرموده آیا نشنیده ای که می گوید: روزی آنها صبح و شام است؟
از این رو برخلاف عادت بسیاری از مردم که وعده غذایی اصلی آنها در شبانه روز ناهار است و صبحانه و شام را کم می خورند یا اصلا نمی خورند، در طب اسلامی بر خوردن صبحانه و شام تاکید شده است.

ناهار چی بخوریم؟
به دلیل تابش نور خورشید، گرم ترین زمان روز بعد از ظهر است. دمای هوا در بعدازظهر به بالاترین حد ممکن می رسد. خون برای خنک کردن بدن به سطح بدن می آید و رگ های سطحی برای جذب خون بیشتر باز می شوند. به همین دلیل خون کمتری به دستگاه گوارش می رسد و نباید در ظهر وعده های غذایی مفصل و سنگین بخورید. بهترین انتخاب ها برای ناهار ساده ترین انتخاب ها هستند. در این غذا می توانید مقداری فرنی بدون افزودنی مانند آب میوه یا شکر میل کنید. خوردن شیرینی های ساده با چای برای ناهار کافی است. سالاد با اسفناج در گرما روحیه شما را آرام می کند و انرژی لازم را برای ادامه فعالیت های روزانه به شما می دهد.

خط قرمز در خوردن ناهار خوردن و خوردن غذاهای مختلف در هنگام ناهار است.

ناهار چی بنوشیم؟
نوشیدنی های سرد در فصول گرم سال بسیار پرطرفدار هستند، اما اگر واقعاً می خواهید خنک شوید و در عین حال به سلامتی خود آسیب نرسانید، بد نیست در انتخاب نوع شربت و آب میوه دقت بیشتری داشته باشید. زیرا ممکن است برخی از مواد با شرایط بدن و فصل سازگاری نداشته باشد و برای شما دردسر و ناراحتی ایجاد کند. نوشیدن آب میوه های تازه غیر صنعتی مانند آب توت، آب زغال اخته، آب هندوانه، شربت خاکشی، شربت سکجان بین و آبلیمو در میانه روز برای شما مفید است. اگر هوا سرد است، نوشیدن شربت زعفران بعد از ظهر خوب است. در تابستان می توانید برای ناهار به سراغ اسموتی های مختلف بروید.
جدای از این، اگر برای میان وعده میوه می خورید، باید بدانید که امروزه انواع میوه ها در چهار فصل موجود است، اما هر میوه ای ویژگی های خاص خود را دارد. مثلاً اناری که در تابستان خورده می شود از نظر خواص طبیعی با اناری که در پاییز و زمستان خورده می شود کاملاً متفاوت است. پس به سراغ میوه هایی بروید که مناسب فصل هستند.

خط قرمز نوشیدن هنگام ناهار: نوشیدن بیش از حد آب طالبی و حتی آب هندوانه در برخی موارد که هیستامین بالایی دارند و حساسیت دارند.

پس چگونه می توان در ظهر به بدن انرژی داد؟
از نظر طب سنتی ناهار مضر است و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و باعث غلظت خون می شود. نخوردن ناهار به تقویت ایمنی بدن، آمادگی جسمانی، حفظ تعادل مزاج و درمان بیماری ها کمک می کند. گرم ترین زمان روز ظهر است، زمانی که بهتر است خنک شوید، نه غذا. در طب سنتی توصیه می شود با چرت زدن در وسط روز انرژی بدن تامین شود.

مراقب چرخه معیوب سلامت باشید
شربت دارچین و شربت آبلیمو در میانه روز برای شما مفید است. اگر هوا سرد است، نوشیدن شربت زعفران بعد از ظهر خوب است. در تابستان می توانید برای ناهار به سراغ اسموتی های مختلف بروید

از نظر علمی خوردن یک وعده غذایی کامل در صبح احساس گرسنگی را در بعد از ظهر به حداقل می رساند و فرد نیازی به خوردن ناهار احساس نمی کند و یا با غذای سبک سیر می شود در نتیجه دچار کسالت نمی شود. و احساس می‌کند که نمی‌خوابد، می‌تواند تا آخر شب کار کند و بنابراین شب اول با اشتهای کامل شام می‌خورد و غذای او تا خواب هضم می‌شود، در حالی که مردم اغلب برعکس عمل می‌کنند و صبحانه مختصری می‌خورند یا نه. اصلاً در نتیجه بعد از ظهر کاملاً گرسنه می شود، مجبور می شوند غذای مفصل بخورند تا احساس سنگینی و خواب آلودگی کنند، تا غروب می خوابند و چون شب ها حوصله غذا خوردن ندارند، شام را دیرتر می خورند. و با شکم پر بخوابند و چون قبل از صبح فاصله کمتری دارد، اولاً در طول روز اشتها برای خوردن صبحانه ندارند و به این ترتیب برخلاف آموزه های سنتی اسلام، عادت غذایی نادرست شکل می گیرد. پزشکی آمریکایی و تحقیقات جدید که منجر به بیماری های مختلف می شود.

روزه یک الگوی سالم است
خداوند متعال در ماه مبارک رمضان و روزه داری غذا خوردن را در روز حرام فرموده و دستور داده که اول صبح و اول شب (سحر و افطار) بخورند و معلوم است که ماه مبارک رمضان بهترین ماه است. زمان ترک این عادت نادرست است.. لازم به ذکر است که از جمله علل بیماری های قلبی عروقی که در طب اسلامی ذکر شده است خوردن در نیمه شب و خوابیدن با شکم پر است.

توضیحات جالب در مورد وعده های غذایی در شبانه روز از دیدگاه طب سنتی ایران
از نظر طب سنتی ایران غذای اصلی باید در هوای معتدل مصرف شود. به طور کلی، گرما باعث هضم ضعیف می شود و برنامه ریزی غذایی بر این اساس تنظیم می شود.
به این ترتیب که در فصول سرد سال، وعده اصلی غذا در وسط روز و در فصول گرم در صبح و عصر مصرف شود. یعنی در زمستان غذای اصلی ناهار است و دو وعده دیگر باید بسیار سبک باشد و به همین ترتیب در تابستان که دمای هوا به اوج خود می رسد نباید غذای سنگین خورد و وعده های اصلی غذای اصلی است. صبحانه و شام البته شاید تاکید طب اسلامی بر ناهار سقط جنین مطابق با آب و هوای گرم مناطق مسلمان نشین اسلام بوده است.