آیا نوشیدنی های انرژی زا برای شما مضر است؟


بازار نوشابه های انرژی زا بسیار بزرگ است. در سال 2016 ، ارزش جهانی آن 43 میلیارد دلار و فقط در ایالات متحده 12 میلیارد دلار بود ، که انتظار می رود تا سال 2025 تقریباً دو برابر شود.

شکل 1: بازار نوشیدنی های انرژی زا در ایالات متحده (درآمد میلیارد دلار)

بین سالهای 2007 تا 2017 ، بررسی های جمعیتی گزارش داد که 58 درصد از جوانان کانادایی ،[1] 53 درصد پرسنل ارتش آمریکا ،[2] 51 درصد از دانشجویان کالج آمریکایی ،[3] و 35 درصد از نوجوانان نیوزلند[4] نوشیدنی های انرژی زا مصرف کرد به عبارت دیگر ، بخش خوبی از جمعیت جوان.

بنابراین چه چیزی باعث می شود نوشیدنی های انرژی زا در بین جوانان بسیار محبوب شوند؟ تمایل ساده برای افزایش انرژی یک عامل اصلی است ، البته: به لطف کمپین های موفق بازاریابی ، نوشیدنی های انرژی زا به قهوه نسل جدید تبدیل شده اند.[5][6] و فشار ناشی از همسالان. عوامل دیگر شامل در دسترس بودن ، هزینه و طعم و مزه است.[7] به نظر می رسد اثرات منفی سلامتی یک تجربه معمول است[8] اما یک عامل بازدارنده کوچک

تعداد فزاینده ای از جوانان نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند. در میان آنها ، برخی در مورد اثرات مضر احتمالی استفاده منظم نگرانی دارند ، اما عوامل دیگر (بازاریابی ، در دسترس بودن ، هزینه ، طعم و میل به افزایش انرژی) در تصمیمات خرید آنها اهمیت بیشتری دارد.

در نوشیدنی انرژی زا چه چیزی وجود دارد؟

هیچ دو محصول دقیقاً یکسان نیستند ، اما مواد رایج شامل کافئین ، تائورین ، ویتامین B (B) است3، ب6، ب12، اینوزیتول) ، گیاهان (به عنوان مثال ، جینسنگ ، گوارانا) ، و البته مقداری شکر یا شیرین کننده مصنوعی.

در حالی که ما می توانیم هر عنصر را برای ارزیابی ایمنی آن بررسی کنیم ، این رویکرد باعث می شود که جنگل را برای درختان از دست بدهیم: مواد مصرفی با هم معمولاً تداخل دارند.[9][10] به عنوان مثال ، یک آزمایش متقاطع تصادفی دوسوکور نشان داد که یک نوشیدنی انرژی زا می تواند عملکرد شناختی را افزایش دهد ، هر چند که مصرف جداگانه مواد تشکیل دهنده آن (کافئین ، گلوکز ، جینسینگ و جینکو بیلوبا) این کار را نمی کند.[9] مطالعه دیگری نشان داد که تائورین با برخی از اثرات کافئین مخالف است ، به طوری که مصرف هر دو ماده در کنار هم باعث افزایش قدرت و سردرد بیشتر از مصرف کافئین به تنهایی می شود.[10]

با این وجود ، دو ترکیب مستحق توجه ویژه هستند.

کافئین

کافئین محرک اصلی نوشیدنی های انرژی زا است. محبوب ترین نوشیدنی های انرژی زا حاوی 150 میلی گرم کافئین در هر 16 پرواز است. oz. ، بدون در نظر گرفتن میزان کافئین سایر مواد مانند گوارانا یا آجیل کولا. به عبارت دیگر ، میزان کافئین یک نوشیدنی انرژی زا حدود 470 that از قوطی کک (32 میلی گرم در 12 اونس) و 160 that از یک فنجان قهوه (95 میلی گرم در 8 اونس) است. مصرف کافئین کمتر از 400 میلی گرم در روز بی خطر تلقی می شود ، اما آستانه ایمنی واقعی به عوامل فردی مانند ژنتیک ، وضعیت سلامتی و ریتم شبانه روزی بستگی دارد.[11]

به ویژه CYP1A2 را در نظر بگیرید. این آنزیم سیتوکروم P450 مسئول پاکسازی کافئین و بسیاری از داروهای دیگر از بدن است. عوامل ژنتیکی و شیوه زندگی (سیگار کشیدن ، عادات غذایی ، استفاده از وسایل ضد بارداری …) بر فعالیت آن تأثیر می گذارد و بنابراین می تواند متابولیسم کافئین را تغییر دهد.[12] به طور مشابه ، تنوع ژنتیکی در گیرنده های آدنوزین (اهداف مولکولی کافئین) می تواند بر خواب تأثیر بگذارد[13] و فرد را مستعد اضطراب ناشی از کافئین می کند.[14]

قند

کربوهیدرات ها به خودی خود باعث چاقی یا مشکلات مربوط به سلامتی نمی شوند. با این اوصاف ، مصرف نوشیدنی های شیرین اغلب منجر به افزایش کالری دریافتی می شود. بنابراین نوشیدنی های شیرین می توانند به چاقی و مشکلات مربوط به سلامتی مانند دیابت ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب کمک کنند ، به ویژه در جامعه ای که از نشستن بیش از حد حمایت می کند.[15][16]

نوشیدنی های مختلف انرژی زا حاوی دوزهای متفاوتی از مواد مختلف هستند که همگی دارای قابلیت تداخل هستند. به همین دلیل ، محتاطانه است که ایمنی هر نوشیدنی انرژی زا را به طور کلی ارزیابی کنیم نه فقط بر اساس ترکیبات جداگانه آن. با این حال ، باید توجه داشت که قندهای اضافی ممکن است در محیط مدرن به طور منحصر به فردی مضر باشند و متابولیسم کافئین ، محرک اصلی نوشیدنی های انرژی زا ، سطوح بالایی از تنوع بین فردی را نشان می دهد.

آیا نوشیدنی های انرژی زا آسیب می رسانند؟

آنها قطعا می توانبه

بین 1 اکتبر 2010 و 30 سپتامبر 2011 ، سیستم ملی اطلاعات سم ایالات متحده (NPDS) 2.3 میلیون تماس دریافت کرد. از 4،854 (0.2)) تماس مربوط به نوشیدنی های انرژی زا ،[17] تقریباً دو سوم آنها با آلودگی مواد افزودنی ناشناخته مرتبط بودند. مهمترین حوادث نامطلوب نه ارتباط با مواد افزودنی ناشناخته شامل تشنج و مشکلات قلبی عروقی مانند دیس ریتمی (ریتم غیرطبیعی قلب) و تاکی پنه (تنفس سریع غیرطبیعی) است. رویدادهای گزارش شده زمانی شدیدتر بودند که نوشیدنی های انرژی زا با الکل مصرف شده بودند.

اثرات قلبی عروقی نوشابه های انرژی زا سزاوار توجه ویژه است. کافئین در درجه اول رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد ، در حالی که سایر مواد اولیه بر قلب تأثیر می گذارد.[18] به طور کلی ، اعتقاد بر این است که نوشیدنی های انرژی زا باعث تغییرات نامطلوب کوتاه مدت می شوند که با افزایش حجم کار قلب و کاهش جریان خون به مغز مشخص می شود.[19] این اثرات ناشی از کافئین و فعل و انفعالات آن با قند و تا حدودی ناشی از مواد کمکی مانند تائورین است.

شکل 2: اثرات احتمالی یک نوشیدنی انرژی زا (ردبول) و اجزای تشکیل دهنده آن بر جریان خون و فشار خون

برخی گزارشات مربوط به نوشیدنی های انرژی زا و فیبریلاسیون دهلیزی است.[20] آنها دوزهای بالاتری را نسبت به مطالعات مورد استفاده ذکر کردند که هیچ ارتباط معنی داری بین نوشیدنی های انرژی زا و فیبریلاسیون دهلیزی نداشتند.[21] سایر تغییرات قلبی عروقی مرتبط با نوشابه های انرژی زا شامل افزایش ST ،[22] کاردیومیوپاتی ،[23] ایست قلبی،[24] اسپاسم عروق کرونر ،[25] ترومبوز حاد کرونر ،[26] و کالبد شکافی آنوریسم آئورت.[27]

نوشیدنی های انرژی زا عمدتا به دلیل آلودگی موجود در نوشیدنی ها با مسمومیت حاد مرتبط هستند. با این حال ، نوشیدنی های انرژی زای آلوده نیز با مسمومیت از طریق اثرات نامطلوب بر سیستم قلبی عروقی مرتبط هستند.

چه کسی در معرض خطر است؟

زنانی که قصد بارداری دارند باید از مصرف زیاد کافئین اجتناب کنند: زنانی که بیش از 400 میلی گرم در روز مصرف می کنند ، 11 درصد بیشتر از زنانی که کمتر از 50 میلی گرم در روز مصرف می کنند ، سقط خود به خودی انجام می دهند.[28]

و به همین جا ختم نمی شود. مصرف کافئین در دوران بارداری می تواند در رشد مغز جنین اختلال ایجاد کند و در نتیجه باعث اختلال شناختی پایدار شود.[29] این به این معنی نیست که باردار شدن متابولیسم کافئین را به گونه ای تغییر می دهد که نیمه عمر کافئین را افزایش داده و در نتیجه ، قرار گرفتن در معرض جنین را افزایش می دهد.[30]

و این نیز به همین جا ختم نمی شود. کودکان و نوجوانان ممکن است یکی دیگر از افراد در معرض خطر باشند: به دلیل اندازه کوچک آنها ، آستانه ایمنی پایین تری برای بسیاری از مواد تشکیل دهنده نوشیدنی های انرژی زا دارند. آن مطالعه NPDS که قبلاً به آن اشاره شد نشان داد که نیمی از نوشیدنی های غیر الکلی انرژی زا در کودکان زیر 6 سال و 10.5 درصد دیگر در کودکان 6 تا 12 سال بوده است.[17] توصیه شده است که کودکان مصرف کافئین روزانه خود را به کمتر از 2.5 میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن (1.13 میلی گرم در پوند) محدود کنند.[31] -برای یک کودک متوسط ​​10 ساله ، این به معنی کمتر از 80 میلی گرم است ، بنابراین حدود 8 متر. oz (237 میلی لیتر) بیشتر نوشیدنی های انرژی زا.

آیا مزایایی دارد؟

چندین آزمایش تصادفی کنترل شده در بزرگسالان نشان داده است که نوشیدنی های انرژی زا برای عملکرد ذهنی مفید هستند.[32][33][34] اثرات مقابله با خستگی کافئین نیز می تواند در شرایط مناسب به عنوان یک مزیت تلقی شود.[35] علاوه بر این ، یک متاآنالیز نشان داد که مصرف نوشیدنی انرژی زا قدرت و استقامت ماهیچه ها را افزایش می دهد ، عملکرد در تست های استقامتی ، پرش و حرکات ورزشی خاص را بهبود می بخشد.[36]

نوشیدنی های انرژی زا علاوه بر مبارزه با خستگی ، باعث تقویت شناخت و عملکرد می شوند ، اما باید مزایای آن را در برابر خطرات احتمالی مقایسه کنید. زنان باردار و جنین ها به دلیل اندازه کوچک آنها به ویژه در برابر اثرات نامطلوب نوشیدنی های انرژی زا آسیب پذیر هستند.

بنابراین ، آیا نوشیدنی های انرژی زا برای شما مضر هستند؟

گزارشات موردی نوشیدنی های انرژی زا را با عوارض جانبی نامطلوب بر سلامت مرتبط می داند ، که بیشتر مربوط به سیستم قلبی عروقی است. محتوای کافئین احتمالاً مقصر اصلی است ، اما قندها نیز نقش دارند و سایر مواد تشکیل دهنده – یا ترکیب آنها نیز نقش دارند. مانند همه چیز ، نوشیدنی های انرژی زا می توان آسیب می رسانند اما در واقع انجام این کار به عوامل زیادی بستگی دارد ، مانند میزان مصرف و وضعیت سلامت مصرف کننده.



دیدگاهتان را بنویسید