آیا مکمل های ویتامین C برای دندان های شما مضر است؟


آیا می دانید که آب پرتقال به اندازه یک فنجان باعث خوردگی دندان به اندازه سودا می شود؟ خوشبختانه میزان دوز اهمیت دارد و مردم بیشتر از چندین لیوان آب پرتقال هر روز چندین قوطی نوشابه می نوشند.

اما این سوال جالبی را مطرح می کند: اسید اسکوربیک (معروف به ویتامین C) در اثر فرسایشی آب پرتقال مقصر است. بنابراین وقتی یک مکمل پودر ویتامین C می نوشید که حاوی 10 برابر بیشتر از آب پرتقال ویتامین C است ، چه اتفاقی می افتد؟

برای درک بهتر خطرات احتمالی ، اجازه دهید تحقیقات موجود را انجام دهیم.

تحقیقات چه چیزی را نشان می دهد؟

در سال 2012 ، یک متاآنالیز نشان داد که جویدن قرص ویتامین C (به شکل اسید اسکوربیک) فرسایش دندان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. قرص های جویدنی ، صمغ ها و مایعات همگی با دندان ها تماس می گیرند ، بنابراین برای هر کدام یک خط استدلال مشابه اعمال می شود. قندها و قرص ها ممکن است بیشتر به دندان ها بچسبند و نوشابه های پودری کمتر ، اما نوشابه های پودری اغلب حاوی ویتامین C بیشتری هستند.

بنابراین دقیقاً چه اتفاقی برای مینای دندان می افتد؟

باکتری های دهان شایع ترین عامل برای حذف مینای دندان ، سرقت مقداری از قند مصرفی و تولید اسیدهای مینای فرساینده از آن هستند. اما اسید موجود در دهان نیز می تواند از منابع غیر باکتریایی ، مانند استفراغ مزمن یا مستقیماً از چیزهایی که می خورید و می نوشید ، ناشی شود. مشکوکین معمولی نوشابه ها و غذاها و نوشیدنی های اسیدی هستند ، در حالی که شیر و ماست می توانند از مینای دندان محافظت کنند.

به طور خاص ، مینای دندان می تواند در pH زیر 5.5 حل شود ، و قرص های ویتامین C جویدنی pH آنها در حدود 2.3 است. در حال حاضر آنقدرها هم که به نظر می رسد ترسناک نیست ، زیرا بزاق می تواند با بافر کردن مقداری اسید از شما محافظت کند. اما این فقط تا حدی کار می کند و قرار گرفتن مداوم منجر به از بین رفتن مینای دندان می شود. یک مطالعه نشان داد که pH بزاق با قرص ویتامین C می تواند تا حد زیادی کاهش یابد و باعث فرسایش مینای دندان شود و دوز معمولی 500 میلی گرم pH را تا 25 دقیقه کاهش می دهد.

مکمل های ویتامین C که با دندان های شما تماس می گیرند (قرص های جویدنی ، صمغ ها ، مایعات) می توانند مینای دندان را به درجات مختلف تحت تاثیر قرار دهند. زمان قرار گرفتن در معرض و فرکانس دوز عوامل مهمی هستند.

باید مراقب چه چیزی باشید؟

تماشا ممکن است در واقع کمکی نکند! ممکن است اصلاً متوجه فرسایش دندان نشوید ، زیرا ممکن است این روند کند باشد و تا زمانی که عاج زیر مینای دندان خیلی تحت تأثیر قرار نگیرد ، حساسیت دندان ظاهر نمی شود. این بدان معناست که مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است.

در مورد اقدامات پیشگیرانه ، بستگی به این دارد که چقدر می خواهید ایمن و وسواسی باشید.

اگر مکرراً از بسته های جوشان معروف ویتامین C با هدف کاهش سرماخوردگی استفاده می کنید (اوه ، طول مدت هایی که در Examine.com برای جلوگیری از نام تجاری …) ، نوشیدن آنها از طریق نی به جلوگیری از تماس طولانی مدت با دندان های ما کمک می کند. و این که آیا از پودر ویتامین C ، قرص یا لثه استفاده می کنید ، مسواک زدن ظرف یک ساعت پس از مصرف آنها خطر فرسایش دندان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

با استفاده از تیغ Occam ، روش دیگر این است که به سادگی از این محصولات استفاده نکنید. اسید اسکوربیک ساده ساده بسیار ارزان تر است (البته نه چندان خوش رنگ و مصنوعی) و مصرف پراکنده ویتامین C به پیشگیری از سرماخوردگی کمک نمی کند.

روش سوم اجتناب از قرار گرفتن طولانی مدت است. اطلاعات زیادی در دسترس نیست ، اما شش هفته جویدن مقدار زیادی ویتامین C بر سلامت دهان و دندان در یک آزمایش تأثیر نگذاشت ، در حالی که مطالعه موردی سه سال جویدن و مکیدن تقریباً مداوم ویتامین C منجر به فرسایش وسیع دندان ها شد. مطالعه موردی دیگری نیز نشان داد که سه سال ویتامین C جویدنی (اما محدود به سه قرص در روز) باعث فرسایش شدید دندان ها می شود.

بدیهی است که طیف وسیعی بین شش هفته تا سه سال وجود دارد که هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. به علاوه سایر فرم های ویتامین C چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است ، اگرچه آدامس جویدن ویتامین C در واقع به کاهش سنگ لثه (که اساساً پلاک سفت شده است و پلاک محل باکتری است) کمک کرد.

آخرین گزینه این است که از ویتامین C مانند اسید اسکوربیک مانند اسید لیپوزومی C یا آسکوربات معدنی استفاده کنید. اینها گرانتر از اسید اسکوربیک هستند.

با توجه به تعداد زیادی از افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند ، به طور شگفت انگیزی تحقیقات کمی در مورد ویتامین C و فرسایش دندان ها انجام شده است. در حالی که پس از شش هفته جویدن قرص ویتامین C در یک آزمایش بسیار کوچک هیچ اثری مشاهده نشد ، چندین سال جویدن با از دست دادن مینای دندان بسیار شدید همراه بوده است. متأسفانه ، هیچ کس نمی داند چه مدت باید مکمل مصرف کنید تا آسیب وارد شود ، و این ممکن است بسته به سایر عوامل بهداشت دهان و دندان متفاوت باشد.

خوشبختانه ویتامین C را می توان به راحتی در اشکال غیر پودری ، جویدنی یا چربی به دست آورد. کافی است به فروشگاه مواد غذایی بروید و به دنبال یک محصول غذایی شگفت انگیز غیر اختصاصی با نام: میوه ها و سبزیجات ™ باشید که طعم آنها نیز بهتر از مکمل ها است. اگر می خواهید برای اهداف خاصی از مکمل استفاده کنید ، روشی را در نظر بگیرید که دندان های شما را در معرض طولانی مدت اسید اسکوربیک قرار ندهد. به عنوان مثال: قرص های بلعیده شده ، لیپوزومی C یا آسکوربات های معدنی. اگر از پودر ویتامین C استفاده می کنید یا از جویدنی ها یا چربی ها استفاده می کنید ، پس از مدتی آب را بچرخانید تا تاثیر مینای دندان را کاهش دهید.

لطفاً ، به محبت همه موارد مبتنی بر شواهد ، پس از مصرف جویدنی های ویتامین C ، صمغ ها یا مایعات ، به طور معمول دندان های خود را مسواک نزنید. همین استدلال در مورد مسواک زدن بعد از نوشیدن آب پرتقال صبح نیز صدق می کند.



دیدگاهتان را بنویسید