Vegemite برای چیست؟ حقایق تغذیه و موارد دیگر


Vegemite یک پخش کننده مرزه محبوب است که از باقی مانده مخمر آبجو تهیه می شود.

طعمی غنی و شور دارد و نمادی از هویت ملی استرالیا است (۱).

با فروش بیش از ۲۲ میلیون شیشه Vegemite در سال، استرالیایی ها به اندازه کافی نمی توانند مصرف کنند. برخی از پزشکان و متخصصان تغذیه حتی آن را به عنوان منبع ویتامین B توصیه می کنند.۲).

با این حال، در خارج از استرالیا، بسیاری از مردم تعجب می کنند که Vegemite برای چه چیزی مفید است.

این مقاله توضیح می دهد که Vegemite چیست، کاربردها، فواید و موارد دیگر.

Vegemite نوعی اسپری غلیظ، سیاه و نمکی است که از باقی مانده مخمر آبجو تهیه می شود.

مخمر با نمک، عصاره مالت، ویتامین های گروه B تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و فولات و همچنین یک عصاره گیاهی ترکیب شده است که طعم بی نظیری را به Vegemite می دهد که استرالیایی ها آن را بسیار دوست دارند.۱).

در سال ۱۹۲۲، سیریل پرسی کالیستر Vegemite را در ملبورن، استرالیا توسعه داد، با این هدف که استرالیایی ها جایگزین محلی برای Marmite بریتانیایی کنند.

محبوبیت Vegemite در طول جنگ جهانی دوم افزایش یافت. پس از تایید انجمن پزشکی بریتانیا به عنوان یک منبع غنی از ویتامین های B، به عنوان یک غذای سالم برای کودکان تبلیغ شد.۳).

اگرچه امروزه نیز به عنوان یک غذای سالم مورد تایید قرار گرفته است، اما بسیاری از مردم اکنون فقط برای طعم و مزه Vegemite می خورند.

معمولا روی ساندویچ، نان تست و کراکر پخش می شود. برخی از نانوایی ها در استرالیا نیز از آن به عنوان پرکننده کیک و سایر محصولات پخته شده استفاده می کنند.

خلاصه

Vegemite یک اسپری غنی است که از باقی مانده مخمر آبجو، نمک، عصاره مالت، ویتامین B و عصاره گیاهی تهیه می شود. این به ویژه در استرالیا محبوب است و به عنوان یک غذای سالم و همچنین به دلیل طعم آن خورده می شود.

Vegemite طعم متفاوتی دارد که مردم آن را دوست دارند یا از آن متنفرند.

با این حال طعم آن تنها دلیلی نیست که مردم آن را می خورند. همچنین فوق العاده مغذی است.

یک قاشق چایخوری (۵ گرم) از Vegemite استاندارد (۴):

  • کالری: ۱۱
  • پروتئین: ۱.۳ گرم
  • ضخامت: کمتر از ۱ گرم
  • کربوهیدرات ها: کمتر از ۱ گرم
  • ویتامین B1 (تیامین): ۵۰ درصد از RDI
  • ویتامین B9 (فولات): ۵۰ درصد از RDI
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): ۲۵ درصد از RDI
  • ویتامین B3 (نیاسین): ۲۵ درصد از RDI
  • سدیم: ۷ درصد از RDI

علاوه بر نسخه اصلی، Vegemite در طعم‌های بسیار دیگری مانند Cheesybite، Reduced Salt و Blend 17 نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، نمک کاهش یافته وژمیت سدیم کمتری را تامین می کند اما یک چهارم نیاز روزانه شما به ویتامین B6 و ویتامین B12 را نیز تامین می کند.۴).

خلاصه

وژمیت منبعی غنی از ویتامین های B1، B2، B3 و B9 است. نسخه کم نمک نیز حاوی ویتامین های B6 و B12 است.

وژمیت منبع عالی ویتامین B است که برای سلامتی بهینه ضروری است و با فواید سلامتی مختلفی همراه است.۵).

می تواند سلامت مغز را بهبود بخشد

ویتامین های B برای سلامت مغز بسیار مهم هستند. سطوح پایین ویتامین B در خون با عملکرد ضعیف مغز و آسیب عصبی مرتبط است.

به عنوان مثال، سطوح پایین ویتامین B12 با یادگیری و حافظه ضعیف مرتبط است. علاوه بر این، افراد مبتلا به کمبود ویتامین B1 ممکن است از حافظه ضعیف، مشکلات یادگیری، هذیان و حتی آسیب مغزی رنج ببرند.۶، ۷).

برعکس، مصرف بیشتر ویتامین های گروه B، مانند B2، B6 و B9، با یادگیری و حافظه بهتر، به ویژه در میان افراد دارای ناتوانی ذهنی مرتبط است.۸).

با این حال، مشخص نیست که اگر کمبود ویتامین B نداشته باشید، می تواند سلامت مغز شما را بهبود بخشد یا خیر.

می تواند خستگی را کاهش دهد

خستگی یک مشکل رایج است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از دلایل اصلی خستگی کمبود یک یا چند ویتامین B است.

از آنجایی که ویتامین های B نقش اساسی در تبدیل غذای شما به سوخت دارند، جای تعجب نیست که خستگی و انرژی کم از علائم رایج کمبود ویتامین B هستند.۹).

از سوی دیگر، اصلاح کمبود ویتامین B می تواند سطح انرژی شما را بهبود بخشد.۱۰).

می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند

مصرف بیشتر ویتامین های گروه B با سطوح پایین تر استرس و اضطراب همراه است.

یک مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که به طور منظم از پمادهای مخمر مانند Vegemite استفاده می کردند علائم کمتری از اضطراب و استرس را تجربه کردند. تصور می شود که این به دلیل محتوای ویتامین B در این پمادها باشد.۱۱).

چندین ویتامین B برای تولید هورمون هایی که خلق و خو را تنظیم می کنند، مانند سروتونین استفاده می شود. علاوه بر این، کمبود چندین ویتامین B با استرس، اضطراب و افسردگی مرتبط است.

می تواند به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند

بیماری قلبی عامل یک مورد مرگ و میر در سراسر جهان است (۱۲).

ویتامین B3، که در Vegemite وجود دارد، می‌تواند عوامل خطر بیماری قلبی مانند تری گلیسیرید بالا و کلسترول بد LDL را در بزرگسالان، به ویژه آنهایی که سطوح بالایی دارند، کاهش دهد.

اول، بررسی مطالعات نشان داد که ویتامین B3 می تواند سطح تری گلیسیرید را ۲۰-۵۰٪ کاهش دهد.۱۳).

دوم، تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B3 می تواند سطح LDL را ۵ تا ۲۰٪ کاهش دهد.۱۴).

در نهایت، ویتامین B3 می تواند سطح کلسترول HDL “خوب” را تا ۳۵٪ افزایش دهد.۱۳، ۱۵).

با این حال، ویتامین B3 به عنوان یک درمان استاندارد برای بیماری قلبی استفاده نمی شود زیرا دوزهای بالا با عوارض جانبی ناراحت کننده همراه است.۱۶).

خلاصه

وژمیت سرشار از ویتامین های گروه B است که با فواید سلامتی مانند سلامت مغز بهتر و کاهش خطر خستگی، اضطراب، استرس و بیماری قلبی مرتبط است.

در مقایسه با بسیاری از اسپردهای موجود در بازار، Vegemite بسیار کم کالری است. در واقع یک قاشق چای خوری (۵ گرم) فقط ۱۱ کالری دارد.

این تعجب آور نیست زیرا حاوی تنها ۱.۳ گرم پروتئین و تقریباً بدون چربی یا قند است.

دوستداران گیاهخواری هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد این گسترش که بر روی کمر آنها تأثیر می گذارد، ندارند. افرادی که سعی در کاهش وزن دارند ممکن است Vegemite را یک راه عالی کم کالری برای اضافه کردن طعم به وعده های غذایی خود بدانند.

علاوه بر این، چون تقریباً فاقد قند است، Vegemite بر سطح قند خون شما تأثیر نمی گذارد.

خلاصه

Vegemite تنها ۱۱ کالری در هر قاشق چایخوری (۵ گرم) دارد، زیرا پروتئین کمی دارد و تقریباً بدون چربی و قند است. این باعث می شود که گزینه ای عالی برای حفظ یا کاهش وزن باشد.

Vegemite نه تنها طعم دهنده است، بلکه بسیار متنوع است و به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود.

علیرغم اینکه به عنوان یک غذای سالم تبلیغ می شود، بسیاری از استرالیایی ها فقط گیاه Vegemite را برای طعم آن می خورند.

رایج ترین راه برای لذت بردن از Vegemite این است که مقدار کمی از آن را روی یک تکه نان بمالید. همچنین می تواند طعم شور را به پیتزاهای خانگی، برگرها، سوپ ها و کاسرول ها اضافه کند.

می‌توانید راه‌های خلاقانه‌تری برای استفاده از Vegemite در وب‌سایت رسمی آن‌ها پیدا کنید.

خلاصه

Vegemite همه کاره است و به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود. آن را به عنوان اسپری روی نان یا در دستور العمل هایی مانند پیتزاهای خانگی، همبرگرها، سوپ ها و کاسرول ها امتحان کنید.

علاوه بر Vegemite، Marmite و Promite دو اسپرد محبوب دیگر مبتنی بر مخمر هستند.

Marmite یک عصاره مخمر آبجو بریتانیایی است که در سال ۱۹۰۲ ساخته شد. در مقایسه با Vegemite، Marmite حاوی (۱۷):

  • ۳۰٪ ویتامین B1 (تیامین) کمتر
  • ۲۰٪ ویتامین B2 (ریبوفلاوین) کمتر
  • ۲۸ درصد بیشتر ویتامین B3 (نیاسین)
  • ۳۸٪ ویتامین B9 (فولات) کمتر

علاوه بر این، مارمیت ۶۰ درصد از نیاز روزانه یک بزرگسال به ویتامین B12 (کوبالامین) را تامین می کند که فقط در Reduced Salt Vegemite یافت می شود، نه نسخه اصلی.

وقتی صحبت از طعم به میان می‌آید، مردم متوجه می‌شوند که مارمیت طعم غنی‌تر و شورتری نسبت به Vegemite دارد.

پرومیت یکی دیگر از چربی های مخمری است که در استرالیا نیز ساخته می شود.

مانند Vegemite، از باقی مانده مخمر آبجو و عصاره گیاهی تهیه می شود. از طرف دیگر، پرومیت حاوی قند بیشتری نسبت به Vegemite است که طعم شیرین تری به آن می دهد.

پرومیت از نظر تغذیه نیز متفاوت است، زیرا در سال ۲۰۱۳ سازنده آن ویتامین های B1، B2 و B3 و همچنین دو تقویت کننده طعم را حذف کرد. با توجه به مراقبت از مشتریان Masterfoods، این به مشتریان حساس به این ویتامین‌ها کمک کرده است بدون اینکه بر طعم یا بافت پرومیت تأثیر بگذارد.

خلاصه

وژمیت حاوی ویتامین های B1، B2 و B9 بیشتری نسبت به مارمیت است، اما ویتامین B3 و B12 کمتری دارد. همچنین حاوی ویتامین B کل بیشتری نسبت به پرومیت است.

Vegemite یک گسترش سالم با نگرانی های بهداشتی بسیار کمی است.

با این حال، برخی از مردم نگران هستند که Vegemite حاوی سدیم بیش از حد باشد. یک قاشق چایخوری (۵ گرم) Vegemite 5 درصد از نیاز روزانه شما به سدیم را تامین می کند.

سدیم که عمدتاً در نمک یافت می‌شود، به دلیل ارتباط آن با بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سرطان معده، بسیار بد است.۱۸، ۱۹).

با این حال، سدیم بر افراد تأثیر متفاوتی می گذارد. افرادی که بیشتر در معرض خطر مشکلات قلبی ناشی از مصرف سدیم هستند، افرادی هستند که فشار خون بالا یا حساسیت به نمک دارند.۲۰، ۲۱).

صرف نظر از این، شما می توانید از طعم Vegemite لذت ببرید، حتی اگر در مورد محتوای سدیم آن نگران هستید، با انتخاب جایگزین کم نمک. این گزینه همچنین تنوع بیشتری از ویتامین های B را فراهم می کند و آن را به انتخاب سالم تری نسبت به نسخه اصلی تبدیل می کند.

همچنین، مردم معمولاً فقط از اصلاح نازک Vegemite به دلیل طعم فوق‌العاده غنی و شور آن استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که آنها اغلب کمتر از اندازه قاشق چایخوری توصیه شده (۵ گرم) مصرف می کنند.

خلاصه

محتوای بالای سدیم در Vegemite نباید باعث نگرانی شود زیرا مردم معمولاً از مقادیر کمی استفاده می کنند. اگر نگران هستید، به سراغ نسخه کم نمک بروید.

Vegemite نوعی اسپری استرالیایی است که از باقی مانده مخمر آبجو، نمک، مالت و عصاره گیاهی تهیه می شود.

این یک منبع عالی از ویتامین های B1، B2، B3 و B9 است. نسخه کم نمک حتی حاوی ویتامین های B6 و B12 است.

این ویتامین ها می توانند از سلامت مغز حمایت کرده و خستگی، اضطراب، استرس و خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

به طور کلی، Vegemite یک گزینه عالی با نگرانی های کمی برای سلامتی است. طعمی متمایز، غنی و شور دارد که بسیاری از استرالیایی ها آن را دوست دارند و به راحتی می توان آن را به رژیم غذایی خود اضافه کرد.



Source