گلوکومانان – آیا این مکمل کاهش وزن موثر است؟


کاهش وزن همیشه آسان نیست و موفقیت درازمدت نیازمند فداکاری و پشتکار است.

بی‌شماری مکمل‌ها و برنامه‌های غذایی به عنوان استراتژی‌های موثر کاهش وزن معرفی می‌شوند و ادعا می‌کنند که کارها را آسان‌تر می‌کنند.

یکی از آنها گلوکومانان نام دارد، یک فیبر رژیمی طبیعی که به عنوان یک مکمل کاهش وزن موثر تبلیغ می شود.

این مقاله نگاهی دقیق به علم پشت گلوکومانان دارد و اینکه آیا این چیزی است که باید از آن استفاده کنید.

گلوکومانان یک فیبر غذایی طبیعی و محلول در آب است که از ریشه فیل یام استخراج می شود که به نام کنجاک نیز شناخته می شود.

به عنوان مکمل، در مخلوط نوشیدنی و همچنین به محصولات غذایی مانند ماکارونی و آرد اضافه می شود. همچنین ماده اصلی رشته فرنگی شیراتکی است.

گلوکومانان ۴۰ درصد وزن خشک سیب زمینی شیرین فیل را تشکیل می دهد که بومی آسیای جنوب شرقی است. سابقه استفاده طولانی مدت در معجون های گیاهی و غذاهای سنتی مانند توفو، رشته فرنگی و ژله کنیاک دارد.

علاوه بر این که به عنوان یک افزودنی غذایی فروخته می شود، به عنوان یک افزودنی غذایی – امولسیفایر و غلیظ کننده استفاده می شود که با شماره E425-ii مشخص شده است.

گلوکومانان توانایی استثنایی در جذب آب دارد و یکی از چسبناک ترین فیبرهای غذایی شناخته شده است.

آنقدر مایع جذب می کند که مقدار کمی گلوکومانان که به یک لیوان آب اضافه می شود کل محتویات آن را به ژل تبدیل می کند. تصور می شود که این خواص منحصر به فرد واسطه اثرات کاهش وزن آن است.

خلاصه

گلوکومانان یک فیبر غذایی محلول در آب است که از ریشه فیل یام استخراج می شود. به عنوان یک مکمل کاهش وزن توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است.

گلوکومانان یک فیبر غذایی محلول در آب است.

مانند سایر فیبرهای محلول، تصور می شود که از راه های مختلفی باعث کاهش وزن می شود.۱):

  • بسیار کم کالری است.
  • فضای معده شما را اشغال می کند و با کاهش مصرف غذا در وعده غذایی بعدی، احساس سیری (سیری) را افزایش می دهد.
  • تخلیه معده را به تاخیر می اندازد و به افزایش سیری کمک می کند.۲).
  • مانند سایر فیبرهای محلول، جذب پروتئین و چربی را کاهش می دهد.۳).

همچنین باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند که آنها را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات تبدیل می کند که در برخی از مطالعات حیوانی نشان داده شده است که از تجمع چربی محافظت می کند.۴، ۵).

تغذیه باکتری های روده می تواند فواید دیگری نیز داشته باشد. برخی از مطالعات ارتباط بین باکتری های روده تغییر یافته و وزن بدن را نشان داده اند.۶، ۷).

گلوکومانان با بسیاری از فیبرهای محلول دیگر تفاوت دارد زیرا بسیار چسبناک است و به ویژه برای کاهش وزن موثر است.

خلاصه

مانند سایر فیبرهای محلول، گلوکومانان آب را در معده جذب می کند و به احساس سیری کمک می کند. علاوه بر این، ممکن است به روش های دیگر باعث کاهش کالری و کاهش وزن شود.

چندین کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده اثرات گلوکومانان را بر کاهش وزن بررسی کرده‌اند. این نوع مطالعات استاندارد طلایی برای تحقیقات انسانی هستند.

در بزرگترین مطالعه، ۱۷۶ فرد سالم اما دارای اضافه وزن که رژیم غذایی با کالری محدود داشتند به طور تصادفی مکمل گلوکومانان یا دارونما تجویز شدند.۸).

سه مکمل مختلف گلوکومانان در دوزهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند. برخی نیز حاوی الیاف دیگری هستند.

این نتایج بعد از ۵ هفته بود:

همانطور که می بینید، کاهش وزن در بین افرادی که مکمل های گلوکومانان مصرف می کردند به طور قابل توجهی بیشتر بود.

چندین مطالعه دیگر با این نتایج موافق هستند. گلوکومانان در صورت مصرف منظم قبل از غذا باعث کاهش وزن متوسط ​​در افراد دارای اضافه وزن و چاق می شود.۹، ۱۰، ۱۱).

به ویژه هنگامی که با رژیم کاهش وزن ترکیب می شود موثر است.

همین امر در مورد همه روش های کاهش وزن صدق می کند – آنها در ترکیب بهترین کار را دارند.

خلاصه

هنگامی که قبل از غذا مصرف شود، گلوکومانان می تواند منجر به کاهش وزن متوسط ​​در افراد دارای اضافه وزن شود، عمدتاً با ایجاد احساس سیری و کاهش دریافت کالری.

علاوه بر کاهش وزن، گلوکومانان ممکن است برخی از عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد.

بر اساس یک بررسی سیستماتیک از ۱۴ مطالعه، گلوکومانان می تواند (۱۰):

  • کلسترول تام با ۱۹ میلی گرم در دسی لیتر (۰.۵ میلی مول در لیتر).
  • کلسترول LDL “بد” ۱۶ میلی گرم در دسی لیتر (۰.۴ میلی مول در لیتر).
  • تری گلیسیرید ۱۱ میلی گرم در دسی لیتر (۰.۱۲ میلی مول در لیتر).
  • قند خون ناشتا ۷.۴ میلی گرم در دسی لیتر (۰.۴ میلی مول در لیتر).

در درجه اول با کاهش جذب کلسترول در روده، کلسترول خون را کاهش می دهد.

بر اساس این تحقیقات، افزودن گلوکومانان به رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

گلوکومانان به عنوان یک فیبر محلول در آب نیز با موفقیت برای درمان یبوست استفاده شده است.۱۲، ۱۳).

خلاصه

گلوکومانان می تواند چندین عامل خطر مهم برای بیماری قلبی را بهبود بخشد، از جمله کلسترول تام، کلسترول بد LDL، تری گلیسیرید و قند خون ناشتا.

برای کاهش وزن، دوز ۱ گرم ۳ بار در روز کافی در نظر گرفته می شود.۱۴).

گلوکومانان با آب مخلوط می شود و می تواند تا ۵۰ برابر وزن خود را جذب کند. بنابراین، دوز توصیه شده گلوکومانان در مقایسه با سایر مکمل های فیبر کمتر است.

گلوکومانان تاثیری در کاهش وزن ندارد مگر اینکه قبل از غذا مصرف شود. توصیه های زمان بندی از ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از غذا (۱۴، ۸).

گلوکومانان به خوبی تحمل می شود و به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود.

با این حال، اگر گلوکومانان قبل از رسیدن به معده منبسط شود، می تواند باعث خفگی یا انسداد در گلو و مری شود، لوله ای که غذا را از دهان شما به معده منتقل می کند.

برای جلوگیری از این امر باید با ۱-۲ لیوان آب یا مایعات دیگر شسته شود.

برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند نفخ، نفخ، مدفوع شل یا اسهال را تجربه کنند، اما این اثرات منفی غیر معمول هستند.

گلوکومانان همچنین ممکن است جذب داروهای خوراکی مانند سولفونیل اوره، یک داروی دیابت را کاهش دهد. با مصرف دارو حداقل چهار ساعت بعد یا یک ساعت قبل از مصرف گلوکومانان می توان از این امر جلوگیری کرد.

خلاصه

گلوکومانان به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. دوز توصیه شده ۱ گرم ۳ بار در روز با آب مصرف می شود. حتما قبل از غذا مصرف کنید زیرا در غیر این صورت تاثیری در کاهش وزن ندارد.

با قضاوت بر اساس شواهد، گلوکومانان یک مکمل کاهش وزن موثر است. اما مانند هر استراتژی کاهش وزن، این روش به تنهایی کار نمی کند.

تنها راه شناخته شده طولانی مدت برای کاهش وزن، ایجاد تغییر دائمی در سبک زندگی است.

گلوکومانان می تواند این کار را آسان تر کند، اما به خودی خود معجزه نمی کند.



Source