ویتامین C برای سرماخوردگی – آیا واقعا موثر است؟


سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در انسان است و به طور متوسط ​​هر سال چندین بار بیمار می شود.

جالب اینجاست که اغلب ادعا می شود ویتامین C یک درمان موثر است.

در حدود سال ۱۹۷۰، لینوس پاولینگ، برنده جایزه نوبل، این نظریه را رایج کرد که ویتامین C به درمان سرماخوردگی کمک می کند.

او کتابی در مورد پیشگیری از سرماخوردگی با استفاده از مگادوز ویتامین C یا حداکثر ۱۸۰۰۰ میلی گرم در روز منتشر کرد. در مقایسه، RDA برای زنان ۷۵ میلی گرم و برای مردان ۹۰ میلی گرم است.

در آن زمان، هیچ مطالعه قابل اعتمادی صحت این موضوع را ثابت نکرده بود.

اما طی چند دهه بعد، آزمایش‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده متعددی بررسی کردند که آیا این ویتامین بر سرماخوردگی تأثیری دارد یا خیر.

نتایج کاملا ناامید کننده است.

تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه شامل ۱۱۳۰۶ شرکت کننده به این نتیجه رسید که مصرف مکمل با ۲۰۰ میلی گرم یا بیشتر ویتامین C خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش نمی دهد.۱).

با این حال، مکمل ویتامین C به طور منظم دارای چندین مزیت است، از جمله:

  • کاهش شدت سرماخوردگی: علائم سرماخوردگی را کاهش می دهند و آن را خفیف تر می کنند.
  • کاهش مدت زمان خنک شدن: مکمل ها زمان بهبودی را به طور متوسط ​​در بزرگسالان ۸ درصد و در کودکان ۱۴ درصد کاهش می دهند.

دوز اضافی ۱-۲ گرم برای کوتاه کردن مدت سرماخوردگی به طور متوسط ​​۱۸٪ در کودکان کافی بود.۱).

مطالعات دیگر در بزرگسالان دریافت ۶-۸ گرم در روز موثر است.۲).

به نظر می رسد ویتامین C در افرادی که تحت استرس فیزیکی شدید هستند، تأثیر قوی تری دارد. در دوندگان ماراتن و اسکی بازان، ویتامین C آلانتوست طول مدت سرماخوردگی را به نصف کاهش داد.۱).

خلاصه

اگرچه مکمل های ویتامین C تاثیری بر خطر سرماخوردگی ندارند، اما به نظر می رسد که شدت و مدت آن را کاهش می دهند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و برای تولید کلاژن در پوست ضروری است.

کلاژن فراوان ترین پروتئین در پستانداران است که پوست و بافت های مختلف را قوی و در عین حال انعطاف پذیر نگه می دارد.

کمبود ویتامین C منجر به عارضه‌ای به نام اسکوربوت می‌شود که امروزه واقعاً مشکلی نیست زیرا اکثر مردم ویتامین C کافی را از غذا دریافت می‌کنند.

با این حال، کمتر شناخته شده است که ویتامین C نیز در سلول های ایمنی بسیار متمرکز است و در طول عفونت به سرعت کاهش می یابد.۳).

در واقع، کمبود ویتامین C به طور قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و خطر عفونت را افزایش می دهد.۴).

به همین دلیل، دریافت ویتامین C کافی در طول عفونت ایده خوبی است.

خلاصه

ویتامین C برای عملکرد مناسب سلول های ایمنی ضروری است. در طول عفونت ها کاهش می یابد، بنابراین کمبود ویتامین C می تواند خطر ابتلا به آنها را افزایش دهد.

هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد.

با این حال، برخی غذاها و مواد مغذی می توانند به بهبودی بدن کمک کنند. در گذشته افراد برای کاهش علائم خود از غذاهای مختلفی استفاده می کردند.

تعداد کمی از آنها از نظر علمی ثابت شده اند که کار می کنند، اما برخی از آنها با شواهد پشتیبانی می شوند.

خلاصه

چندین ماده مغذی و غذای دیگر می توانند به بهبودی شما از سرماخوردگی کمک کنند یا حتی خطر سرماخوردگی را کاهش دهند. اینها شامل فلاونوئیدها و سیر هستند.

مصرف مکمل ویتامین C خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش نمی دهد، اما ممکن است بهبودی شما را تسریع کند و شدت علائم را کاهش دهد.

اگرچه مصرف مکمل ها ممکن است برای رسیدن به میزان بالای ویتامین C مورد نیاز برای تسکین سرماخوردگی ضروری باشد، اما مراقب باشید در مصرف آن افراط نکنید.

این به این دلیل است که مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد.

برای برآوردن نیازهای اساسی شما به مواد مغذی، غذاهای کامل معمولا ایده بهتری هستند. نمونه‌های خوب از غذاهای سالم سرشار از ویتامین C شامل پرتقال، کلم و فلفل قرمز است.



Source