مکمل های کلسیم: آیا باید آنها را مصرف کنید؟


تحقیقات اخیر نشان می دهد که مکمل های کلسیم در واقع ممکن است باعث برخی مشکلات سلامتی شوند. با این حال، شواهد مختلط است.

آنها ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند

شاید بحث برانگیزترین پیشنهاد در مورد مکمل های کلسیم این باشد که ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع بیماری های قلبی از جمله حمله قلبی و سکته را افزایش دهند.

در طی چندین سال گذشته، محققان یافته های متضادی را در این پیوند منتشر کرده اند ( ۱ ، ۱۳ ، ۱۴ ، ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۷ ، ۱۸ ، ۱۹ ، ۲۰ ).

برای تعیین تأثیر مکمل های کلسیم بر سلامت قلب به تحقیقات قطعی بیشتری نیاز است.

برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده اند که مصرف کلسیم با ویتامین D ممکن است خطرات احتمالی را خنثی کند، اما این نیاز به مطالعه بیشتر دارد ( ۱۴ ، ۱۵ ).

سطوح بالا ممکن است با سرطان پروستات مرتبط باشد

سطوح بالای کلسیم ممکن است با سرطان پروستات مرتبط باشد، اگرچه تحقیقات در مورد این ارتباط نیز متناقض است.

در چندین مطالعه، که بیشتر آنها مشاهده ای بودند، محققان دریافتند که مصرف زیاد کلسیم ممکن است با افزایش خطر سرطان پروستات مرتبط باشد ( ۲۱ ، ۲۲ ، ۲۳ ، ۲۴ ، ۲۵ ).

با این حال، یک مطالعه تصادفی‌سازی و کنترل‌شده که به ۶۷۲ مرد به مدت چهار سال هر روز مکمل کلسیم یا دارونما داد، نشان داد که شرکت‌کنندگان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات نیستند.

در واقع، شرکت کنندگانی که مکمل مصرف کردند، موارد کمتری از سرطان پروستات داشتند ( ۲۱ ).

تحقیقات دیگر نشان داده است که محصولات لبنی ممکن است مقصر باشند. بررسی ۳۲ مقاله گزارش داد که مصرف محصولات لبنی – اما نه مکمل های کلسیم – با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است ( ۲۶ ).

خطر ابتلا به سنگ کلیه ممکن است افزایش یابد

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های کلسیم خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند.

یک مطالعه به بیش از ۳۶۰۰۰ زن یائسه مکمل روزانه حاوی ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D یا یک قرص دارونما داد.

نتایج نشان داد کسانی که مکمل مصرف می کردند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دادند ( ۲۷ ).

علاوه بر این، در حالی که مصرف کنندگان مکمل در این مطالعه افزایش کلی در تراکم استخوان لگن را تجربه کردند، خطر کمتری برای شکستگی لگن نداشتند.

طبق گفته مؤسسه پزشکی، مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز از رژیم غذایی یا مکمل ها نیز با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است ( ۲ ).

منابع دیگر می گویند که خطر ابتلا به سنگ کلیه زمانی افزایش می یابد که مصرف کلسیم از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز بیشتر شود ( ۲۸ ).

سطوح بالای کلسیم در خون شما

وجود کلسیم بیش از حد در خون منجر به وضعیتی به نام هیپرکلسمی می شود که با علائم منفی بسیاری از جمله درد معده، حالت تهوع، تحریک پذیری و افسردگی مشخص می شود.

این می تواند به دلایل مختلفی از جمله کم آبی بدن، شرایط تیروئید و مصرف سطوح بالای مکمل های کلسیم ایجاد شود.

مکمل های ویتامین D بیش از حد ممکن است با تشویق بدن شما به جذب کلسیم بیشتر از رژیم غذایی منجر به هیپرکلسمی شود.

خط پایانی: مکمل‌های کلسیم ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان پروستات را افزایش دهند، اگرچه این ارتباط نامشخص است. سطوح بسیار بالای کلسیم از هر منبعی ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.



Source