سوبا نودلز: خوب یا بد؟


برای اطمینان از محتوای غذایی نودل سوبا، برچسب برند خاصی را که می‌خرید بررسی کنید. بسته به نحوه تهیه آنها، برخی از نودل های سوبا سالم تر از بقیه هستند.

در اینجا نحوه مقایسه ۲ اونس (۵۷ گرم) نودل سوبای ۱۰۰٪ گندم سیاه با همان مقدار اسپاگتی ۱۰۰٪ گندم کامل است.۱، ۲، ۳):

نودل سوبا، ۱۰۰% گندم سیاهاسپاگتی، ۱۰۰% غلات کامل
۱۹۲۱۹۸
۸ گرم۸ گرم
۴۲ گرم۴۳ گرم
۳ گرم۵ گرم
۰ گرم۰.۵ گرم
۱۸ درصد از RDI۱۹ درصد از RDI
۹ درصد از RDI۱۵ درصد از RDI
۹ درصد از RDI۱۱ درصد از RDI
۱۴ درصد از RDI۲۰ درصد از RDI
۰٪ از RDI۰٪ از RDI
۷ درصد از RDI۱۳ درصد از RDI
۳۷ درصد از RDI۸۷ درصد از RDI
ارزش در دسترس نیست۵۹ درصد از RDI

در مقایسه، ارزش غذایی نودل ۱۰۰٪ گندم سیاه بسیار شبیه به اسپاگتی ۱۰۰٪ گندم کامل است – هر دو انتخاب خوبی هستند.

با این حال، شایان ذکر است که کیفیت پروتئین موجود در گندم سیاه که برای تهیه نودل سوبا استفاده می شود، بالاتر از گندم است، به این معنی که بدن شما می تواند پروتئین گندم سیاه را به طور موثرتری استفاده کند.۴).

گندم سیاه به ویژه به دلیل سطوح بالای اسید آمینه لیزین که سایر منابع پروتئین گیاهی مانند گندم، ذرت و آجیل نسبتاً کم هستند، شناخته شده است. این باعث می‌شود که گندم سیاه برای گنجاندن در رژیم‌های غذایی که غذاهای حیوانی را حذف می‌کنند، مفید باشد.۵، ۶).

خلاصه

یک وعده نودل سوبا ۱۰۰% گندم سیاه از نظر ارزش غذایی مشابه اسپاگتی گندم کامل است، اما با کیفیت پروتئین بالاتر.

نودل سوبا حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمندی است که فواید سلامتی دارد

ثابت شده است که خوردن گندم سیاه برای قند خون، سلامت قلب، التهاب و پیشگیری از سرطان مفید است. این ممکن است تا حدی به دلیل ترکیبات گیاهی موجود در دانه ها، از جمله روتین و سایر آنتی اکسیدان ها، و همچنین فیبر باشد.۷، ۸، ۹، ۱۰).

بر اساس بررسی ۱۵ مطالعه، افراد سالم و افراد در معرض خطر بیماری قلبی که حداقل ۴۰ گرم گندم سیاه در روز به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند، به طور متوسط ​​۱۹ میلی گرم در دسی لیتر کلسترول کل و ۲۲ میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافتند. در تری گلیسیرید (۱۱).

روتین موجود در گندم سیاه به دلیل کاهش جذب کلسترول غذایی در روده، اثر کاهش دهنده کلسترول دارد.۹، ۱۰، ۱۱).

گندم سیاه دارای شاخص گلیسمی (GI) کمتری نسبت به سایر غذاهای غنی از کربوهیدرات است، به این معنی که ممکن است قند خون شما را کمتر تحت تاثیر قرار دهد. اگر مشکلات قند خون یا دیابت دارید، این می تواند مفید باشد (۱۱، ۱۲، ۱۳).

در یک مطالعه ژاپنی، یک وعده ۵۰ گرمی نودل سوبا دارای GI 56 بود، در مقایسه با GI 100 برای برنج سفید، غذای مقایسه با GI بالا.۱۴).

خلاصه

ثابت شده است که خوردن گندم سیاه برای قند خون، سلامت قلب، التهاب و پیشگیری از سرطان فواید دارد. این ممکن است به دلیل فیبر گندم سیاه و ترکیبات گیاهی از جمله روتین باشد.

چه کسانی باید نودل سوبا بخورند؟

نودل سوبا ۱۰۰% گندم سیاه اصیل یک غذای سالم است که هر کسی می تواند از آن لذت ببرد، اما می تواند به ویژه برای افراد حساس به گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار مفید باشد.

اگر به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک مبتلا هستید، گندم سیاه گزینه خوبی برای رشته فرنگی است زیرا فاقد گلوتن است و از سایر گزینه های بدون گلوتن مانند رشته برنج مغذی تر است.۱۱، ۱۵، ۱۶).

با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، آرد گندم سیاه اغلب با آرد گندم مخلوط می شود تا رشته سوبا درست شود.

بنابراین، مهم است که بررسی کنید که نودل ها واقعاً بدون گلوتن هستند و سازنده از آلودگی متقاطع غلات حاوی گلوتن جلوگیری کرده است.۱۷).

اگر مطمئن نیستید که تا به حال گندم سیاه خورده اید، توجه داشته باشید که ممکن است به این دانه حساسیت داشته باشید. این یک آلرژن غذایی اصلی در ژاپن و کره است، جایی که گندم سیاه بیشتر خورده می شود.۱۸).

خلاصه

نودل سوبای ۱۰۰% گندم سیاه خالص، یک غذای سالم است که همه می توانند از آن لذت ببرند. اگر فقط با آرد گندم سیاه بدون آلودگی تهیه شوند، به طور طبیعی بدون گلوتن هستند. توجه داشته باشید که حساسیت به گندم سیاه ممکن است.

از کجا بخریم و چگونه بپزیم و از رشته سوبا استفاده کنیم

معمولاً می‌توانید نودل سوبا را در بخش‌های قومی سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی آسیایی، فروشگاه‌های مواد غذایی سالم و آنلاین خریداری کنید.

نودل سوبا گندم سیاه خالص طعمی خاکی و تا حدودی آجیلی دارد و می توان آن را گرم یا سرد سرو کرد.

بهترین روش برای پخت نودل سوبا بسته بندی شده بسته بندی شده می تواند بسته به مارک متفاوت باشد، بنابراین دستورالعمل های بسته بندی را دنبال کنید.

رشته سوبا معمولاً حدود ۷ دقیقه در آب جوش پخته می شود. در طول پخت هر از گاهی آنها را هم بزنید تا نچسبند. آنها را تا al dente بپزید که به معنی لطیف اما هنوز سفت و جویدنی است.

بعد از پخت، آنها را در آبکش بریزید و زیر آب جاری سرد بشویید تا فرآیند پخت متوقف شود، حتی اگر قصد دارید آنها را در ظرف داغ سرو کنید.

نودل سوبا معمولاً به صورت سرد با سس غوطه ور و همچنین در آبگوشت، سوپ، سیب زمینی سرخ شده و سالاد همراه با سبزیجات و سس کنجد سرو می شود.

در ژاپن مرسوم است که آب را برای پخت نودل به نام سوبایو در پایان غذا سرو می کنند. آن را با باقیمانده سس غوطه ور به نام tsuyu مخلوط می کنند که مانند چای می نوشند. به این ترتیب، مواد مغذی که در آب آشپزی نفوذ می کنند، مانند ویتامین های گروه B را از دست نمی دهید.

البته می توانید از نودل سوبا نیز در غذاهای ایتالیایی مورد علاقه خود با طعم گوجه فرنگی، ریحان، روغن زیتون و سیر استفاده کنید.

خلاصه

نودل سوبا معمولاً در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی آسیایی، فروشگاه‌های مواد غذایی سالم و آنلاین فروخته می‌شود. آنها را باید بجوشانید تا نرم اما سفت شوند و با آب سرد بشویید. آنها را در غذاهای آسیایی یا چاشنی گوجه فرنگی و ریحان سرو کنید.

ردیف پایین

نودل سوبا به طور کامل یا جزئی با آرد گندم سیاه بدون گلوتن درست می شود.

آنها از نظر ارزش غذایی مشابه اسپاگتی گندم کامل هستند و منبع خوبی از پروتئین گیاهی هستند. رشته فرنگی سوبا که بیشتر با آرد گندم تصفیه شده درست می شود، مغذی کمتری دارد.

گندم سیاه با بهبود سلامت قلب، قند خون، التهاب و پیشگیری از سرطان مرتبط است.

اگر می خواهید غذای معمولی اسپاگتی یا نودل خود را تغییر دهید، نودل سوبا قطعا ارزش امتحان کردن را دارد.



Source